Svar: Normale ritualer?
5. november 2014
Alder:
4 år, 10 mdr.
Kære mor og far til to
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter :)
Det er helt naturligt at børn har periode i deres liv, hvor de søger gentagelser og ritualer. Der er noget trygt og genkendeligt i at gøre ting på samme måde og børn har brug for faste ritualer. De finder naturlig stor ro i at høre den samme historie igen og igen - faktisk vil mange børn f.eks. kunne læse en historie højt, uden at kunne læse, men fordi de har hørt den så mange gange, at de kan den uden ad. Ligesom børn naturligt gerne vil have nogle faste putteritualer eller ritualer i forhold til at sige farvel til mor og far, når de f.eks. afleveres i børnehave.
Det er altså til en vis grad normalt, at børn har "tvangshandlinger", ligesom du også kan mindes, at du selv har haft som barn. Det vil ofte være i forbindelse med leg, f.eks. når I går på fortovet. og man ikke "må træde på stregerne" mellem fliserne.
Det man skal være opmærksom på er om tvangshandlingerne begynder at fylde så meget, at det bliver invaliderende for barnet. Altså at ens hverdag begynder at blive påvirket så meget, at det bliver svært f.eks. at komme ud af døren eller begynder at påvirke barnets evne til "blot at være". Tvangshandlinger er gentagende ritualer, fysiske handlinger, som styres af faste regler og systemer. Der vil ofte være tilknyttet angst eller ubehag til tvangshandlingen - følelsen af at man er nødt til at følge det bestemte ritual for at undgå angst og ubehag. Jeres datter siger direkte, at hun ikke er bange for noget, hun synes bare at det er synd for den anden kind, hånd eller lignende. Og et eller andet sted, så tænker jeg at det til en vis grad jo er meget naturligt.
Vi kan gode lide at der er symmetri i kroppen. Hvis I f.eks. masserer fødder på hinanden, så skal begge fødder helst masseres, ligesom et fodbad gælder begge fødder. Hvis man kun massere en fod eller kun bader en fod, så vil det føles forkert. I vil naturligvis ikke sige at det er synd for den anden fod, men det er måske sådan jeres datter udtrykker det, at det helst skal føles ens..
Det er en balance, hvor I naturligvis skal hjælpe hende med ikke at lade sig styre af sine handlinger, så det begynder at forhindre hende i at komme igang med dagen, lege, sige godnat osv. Og hvor I samtidig også skal observere om det bliver værre, så det er noget I vil tale med en børnepsykolog om. Der er tilknyttet en børnepsykolog til børnehaven, og I kan altid kontakte kommunens PPR afdeling. Tal også med børnehaven om, hvorvidt de oplever at jeres datter har tvangshandlinger i institutionen.
Lige nu lyder det som om at det vil være okay ikke at give det for meget opmærksomhed. Jeg tænker, at for meget fokus på det, måske også kan forstærke hendes trang til at gøre ting igen og igen… Prøv dog at lægge mærke til, om det begynder at fylde i andre situationer - både når hun siger godnat, når I afleverer hende i børnehave, når hun skal hjem til andre at lege osv. Hvis hendes behov for disse ritualer øges, så skal I være ekstra opmærksomme.
I fortæller, at jeres datter er særligt sensitiv, og det kan godt spille ind. Disse børn vil ofte have tendens til at være perfektionistiske, alt skal helst gøres rigtigt og helst første gang - og nogle gange kan det være en god idé at arbejde lidt med dette generelt. At lære hende at der er forskel på "perfekt" og "godt nok". Eller lære hende at gætte og nogle gange gætte forkert - og det er okay. At lære hende at voksne også kan lave fejl. At lære hende, at nogle ting kunne hun ikke, da hun var lille, men det har hun lært nu - og hun har øvet sig, prøvet igen og igen og pludselig kunne hun.
Der findes en rigtig fin bog, som hedder "Jeg SKAL gøre det" om tvangstanker og handlinger. Den er skrevet til børn i alderen 4-8 år og deres forældre. Den kan I prøve at kikke lidt på:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske