Brev:
Tis i bukserne hver dag
6. november 2014
Alder:
6 år
Tis i bukserne hver dag
Kære Helen
Jeg giver dig lige en kort beskrivelse af min dreng inden jeg stiller spørgsmålene. Jeg tænker det er lettere at svare på spørgsmål, hvis du har lidt baggrundsviden.
Min dreng er 6 år, og er lige startet i 0-klasse. Han er vist nok det man kalder for ekstrovert. Han elsker at tale med folk og jeg ser ham aldrig genert. Han er glad, frisk og har gode venner fra klassen, som han laver legeaftaler med. Han går til fodbold og er altid i gang med et eller andet.
Han er skilsmissebarn og det har han været siden 2 års alderen. Det volder dog ikke de store problemer. Han savner selvfølgelig sin far, når han er hos mig og omvendt, men vi har altid sørget for at være der for ham og talt rigtig meget med ham. Vi synes selv, at vi er en god alternativ familie, der besøger hinanden, og hans fødselsdage bliver altid holdt sammen med både min og farens familie. Efter vores drengs eget ønske.
Nu til udfordringen:
Min dreng har siden 3 års alderen tisset i bukserne hver dag. Det kan være en blanding af 4-5 dryp til tis ned til knæene.
Vi har selvfølgelig været forbi lægen og hospitalet hvor han er blevet tjekket. Han fejler ingenting, heldigvis, han er, som lægen siger, bare en dreng med antennerne ude på alt andet end på hvornår han skal tisse.
Det har vi, mig og hans far, også haft en fin forståelse for, og vi har heller aldrig skældt ham ud, når han har tisset i bukserne. Vi har selvfølgelig ikke bare kunnet ignoreret det, så vi har prøvet forskellige ting igennem årene for at få ham til at huske toiletbesøgende.
Vi har prøvet:
Tissebogen: Hvis han havde tørre bukser, når vi hentede ham i børnehaven, så kunne han få lov til at gå hjem og vælge et bilklistermærke, der skulle i bogen, og så skrev vi en lille besked om, at “I dag har Jonas haft tørre bukser hele dagen”. Det gik han rigtig meget op i, og vi kom op på to uger hvor han ikke tissede i bukserne. Efter de to uger begyndte tisseturene igen, og vi kunne droppe tissebogen, for den blev han ligeglad med. Motivationen mistede han.
Tisseuret: Et ur vi købte igennem hospitalet, som man kunne sætte en timer på, så den f.eks. ringede eller vibrerede hver anden-tredje time. Det virkede ikke så godt, for Jonas tisser til tider 2 gange på en time. Sikkert fordi han ikke får tømt blæren, og så er det jo lige meget om uret ringer. Da vi satte uret til at ringe hver time, blev Jonas rigtig træt af det, og det kan jeg sådan set godt forstå.
Pengebonus: Det sidste vi har prøvet er pengebonussen. Den gik ud på, at han fik 5 kroner hver gang han kom hjem med tørre bukser. Han nåede at spare en masse penge op og fik da også købt lidt legetøj, men efter to uger begyndte han igen at tisse i bukserne.
Vi har også prøvet at ignorere det. Altså slet ikke benytte os af nogle metoder. Det kan man bare heller ikke holde ud som forældre, men måske er det også hårdt for ham konstant at der er fokus på det der tis.
Det værste af det hele er, at han også meget sjældent selv skifter bukserne, når han har tisset i dem. Man kan sommetider hente ham fra SFO’en ildelugtende af gammelt tis. Det er ikke hver gang at det er ildelugtende, men det er hver dag man henter ham med våde bukser.
Hvorfor skifter han dem ikke? Vi har sagt det mange gange til ham, og han kan godt se det, men gør det ikke i situationen.
Mange gange, når man taler med ham om alt det med tis, så himler han med øjnene og man kan virkelig se, at han er træt af det. Jeg kan godt forstå, at han er træt af det!
At han bruger ble om natten eller at jeg skal købe ekstra tøj ind, har jeg vænnet mig til, og det er bestemt ikke noget problem, men jeg har alligevel brug for at vide om vi kan gøre mere?
I dag er det sådan, at når han står og krydser ben samtidig med at han står og hopper på stedet, så beder vi ham om at gå på toilet. Dette kan gøre ham utrolig hidsig og han er meget træt af at vi siger det til ham. Det ændrer dog ikke på, at han alligevel skal gå ud at tisse. Er det ikke fint, at vi husker ham på det?
Han er også begyndt at give os dårlige undskyldninger på de våde bukser.
Han siger f. eks. at det er sved og ikke tis.
At han ikke nåede ud på toilettet fordi han havde ondt i benene.
At han ikke kom på toilettet fordi pædagogerne i SFO’en sagde, at han ikke måtte.
Mit indtryk er at han ikke tisser i bukserne i skolen. Det gjorde han i starten, men det gør han ikke mere. Han tisser i bukserne i SFO’en og herhjemme. Måske er det fordi tingene er mere struktureret i skolen, og derfor er toiletbesøgende måske også mere strukturerede. Tingene er meget mere frie i SFO’en + at man til tider må spille Playstation, som gør det endnu sværere for ham at holde styr på tisset. Herhjemme er der heller ikke struktur. Den eneste struktur der er, er at han skal tisse inden han ser fjernsyn eller spiller iPad, men alligevel kan det gå galt fordi han jo som sagt kan tisse flere gange i timen. Andre gange kan der gå de tre timer mellem hans tisseture, så det er svært, at hitte ud af.
Han bliver bedt om at sidde roligt på toilettet og tisse færdigt, men det er svært at få ham til at blive, når han siger, at han ikke KAN TISSE MERE!
Vi ved, at han kan lade vær med at tisse i bukserne, og derfor kommer vi nok også til at hige lidt efter at finde den helt perfekte løsning, så vi kan hjælpe ham. Hvad kan vi gøre? Hvis der er mere vi kan gøre.
Glæder mig til at høre dit svar!
Med venlig hilsen
Vaskekonen