Svar: Tis i bukserne hver dag
6. november 2014
Alder:
6 år
Kære vaskekonen
Tak for dit brev :)
Åh hvor er det synd for jeres dreng, og det lyder som om at I har gjort alt. Og ja, jeg kan godt forstå, at I synes det efterhånden er frustrerede og jeg kan også godt forstå at jeres dreng ikke gider høre mere om tis og toilettræning…
Jeg tænker, at det for det første er rigtig vigtigt, at I får undersøgt om han har blærebetændelse. Det er meget sandsynligt, når han tisser så mange små hyppige tissetårer hver dag, at han skal behandles for det. Hvis han har blærebetændelse, så vil han føle, at han skal tisse hele tiden, han vil have konstant tissetrang, hvilket er meget ubehageligt. Og det kan faktisk gøre, at når han så endelig skal tisse, så går han ikke ud og tisser, fordi han lærer sig selv at overhøre signalerne. Han lærer simpelhen at overhøre sin tissetrang.
Jeg tænker også, at det er rigtig vigtigt, at I sikrer jer, at han sidder ned, når han skal tisse. Det lyder som om at han gør det hjemme, men I skal sikre jer, at han også gør det i skolen og på SFO´en. Selvom han er en stor dreng og måske helst vil stå op, når han tisser, så er det godt at sidde ned på toilettet. Når han sidder ned, så tømmes hans blære bedre, og det vil derfor hjælpe ham.
Så skal I også finde en løsning, når han er i SFO. Har I talt med pædagogerne omkring problemet? Det er rigtig vigtigt, at han hjælpes med at huske sine toiletbesøg, så han får en mulighed for at få tisset af og hjælpes med, at det skal lykkes.
Det er generelt vigtigt, at han har faste toilettider og ja - det kan her måske godt hjælpe igen at bruge det ur I har købt, som vibrerer. I skolen kan I måske indstille det til at vibrere i frikvartererne, så han bliver opmærksom på at gå på toilettet der. På SFO´en er han måske bange for at skulle gå ud af legen. Hvis han går på toilettet, så vil andre lege videre, og det kan være svært at komme med i legen igen. Det kan også være, at en anden tager hans plads og overtager hans spil, når de spiller computer, og derfor bliver han siddende. Det er rigtig vigtigt at tale med pædagogerne omkring denne problematik. Han skal hjælpes til at komme på toilettet, og han skal hjælpes til at komme tilbage i legen, hvis det er her problemet ligger.
Uret har den fordel, at I kan undgå diskussioner hver gang han skal på toilettet. Han har mulighed for at være lidt mere selvstyrende. Og I skal naturligvis rose ham for at samarbejde. Det er rigtig godt, at I netop samarbejder om det også selvom det ikke altid lykkes.
Det er rigtig vigtigt, at I ikke giver op og i første omgang synes jeg, at I skal kontakte jeres læge igen. Det er vigtigt at finde ud af, om jeres dreng kan behandles, og det er vigtigt, at han - selvom han er træt af det - oplever, at det her er noget, I gerne vil hjælpe ham med. Det er ikke meningen, at man skal tisse i bukserne, når man er 6 år gammel, og I vil hjælpe med at få det løst. I kan forklare ham, at det ikke er ham, men hans blære det er galt med - han har en drilleblære - og I er nødt til at hjælpe hinanden med at få den til at finde ud af, hvordan man lærer at tisse på toilettet. Det er svært, det forstår I godt, men sammen må I hjælpe hinanden og første skridt er at tage en tur til lægen igen, for at se om der er bakterier i hans tis - for det kan behandles.
Og så kan det også være, at I skal have en henvisning til sygehuset igen.
Har han tendens til forstoppelse eller fungerer maven fint? Hvis han har tendens til forstoppelse, kan det også nogle gange være sværere at kontrollere sin vandladning.
I kan også drøfte det med sundhedsplejersken på hans skole, så han igen mærker, at det her er noget I tager alvorligt og noget I vil arbejde med at få løst.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske