Svar: Min baby vil ikke køre i klapvogn
23. oktober 2014
Alder:
8 mdr.
Kære mor til verdens dejligste datter:)
Tak for dit brev :)
Det er bestemt ikke alle børn, som naturligt synes, at det at blive puttet eller trillet i en vogn er lykken. Mange børn vil, som jeres datter, helst sidde på arm og derfra opleve verden. Jeg kan dog godt forstå, at du gerne vil lære din datter at være i en barnevogn, det gør det alt andet lige lettere at få handlet eller bare kommer ud og gå en tur, hvis hun vil acceptere at sidde i en vogn, og det er værd at arbejde på:)
Jeg synes ikke du skal købe en ny vogn. I har allerede tre, og du må vælge den du tror vil fungere bedst. I første omgang er det vigtigt at I "træner" kort tid af gangen. Du skal ikke putte hende i vognen, når hun skal sove og er for træt, men derimod gerne når hun vågner af en lur og måske har fået lidt at spise og virker okay med at forsøge. Altså på et tidspunkt, hvor hun virker til at have lidt overskud til at prøve det.
Du skal sikre dig, at der ikke er noget som strammer eller irriterer hende, når hun sidder i vognen. Selerne i vognen skal passe til hende og må ikke give hende følelsen af, at hun bliver presset ned eller klemt. Hun skal have overtøj på, som passer til vind og vejr, uden at det bliver for varmt eller ubehageligt for hende, hun må gerne sidde med en dyne, et blødt tæppe eller lignende - det skal være så behageligt som muligt at sidde der.
Så vil det være en rigtig god idé at du giver hende lidt i hånden, som hun kan sidde og sutte på, lidt at spise, som smager godt, noget du ved, at hun rigtig godt kan lide. Det kan være et frugtnet fyldt med lidt frugt eller bær. Det kan også være en lille rosinpakke - hun må ikke få ret mange rosiner, men hun kan stille og roligt i løbet af de næste 1-2 måneder godt lære at spise rosiner og mange børn synes rosiner smager rigtig godt. Det kan derfor bruges som "lokkemiddel og afledning" netop at bruge dette i barnevognen/klapvognen.
Og så er det vigtigt at turen bliver så kort, at det bliver en rar oplevelse, en succes. Det er bedre at du triller en tur på 15 minutter og I kommer hjem og hun er glad og det er gået godt, end at du triller i 25 minutter og hun så når at blive for ked af det og utilfreds. I takt med at hun finder ud af, at det kan være okay at sidde i en vogn, så vil du naturligt kunne forlænge tiden mere og mere.
Er der indkøbsvogne med sæder, hvor I handler? Det kan være en god måde netop at øve det at blive trillet rundt uden at være i din favn. Hun vil sidde rigtigt op, og du vil være lige foran hende, så hun kan mærke dig, du kan kærtegne hende, snakke med hende osv. Hun kan se verden, se på ting og varer på hylderne, andre mennesker osv. og har dig helt tæt på, samtidig med at hun vænnes til at sidde for sig selv, være lidt på afstand.
Og så er det rigtig vigtigt, at du forsøger at tage det så afslappet og naturligt som overhovedet muligt. Hun aflæser dig og hvordan du har det, langt før du selv er opmærksom på, hvordan du har det og hvilke signaler du sender. Og hvis hun mærker på dig, at du er urolig for at sætte hende i vognen, så vil hun blive mere urolig. Derfor er det vigtigt, at du sætter hende, som det mest naturlige i verden og signaler at nu er det sådan og det kommer til at gå superfint:)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske