Svar: Udforskende dreng
22. oktober 2014
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hej med dig
Hvor lyder det bare som den skønneste dreng! :)
Han er godt nok undersøgende, kvik og kreativ, og jeg tænker, om I mon ikke kan møde ham med lege og legetøj, som stimulerer hans udforskningstrang ekstra. Så han ikke enten pacificeres med en skærm eller ødelægger ting for at lære, men har mulighed for at bygge, samle, klippe, undersøge, studere osv. med det legetøj, som han har.
Det kan være store og små kasser og bøtter, som I samler, så han selv kan bygge en hule. Det kan være legeklodser af forskellige slags, så han selv kan bygge modeller af forskellige ting. Shanes verden, kendt fra DR TV - må være noget for jeres dreng… Han kan se andre være kreative og undersøgende og I kan hjælpe ham med at lave ting selv.
Arbejdsbænk med værktøj, byggesæt - hvor han selv kan bygge f.eks. en flyver, en kran, en sejlbåd en bil. Firmaet Baufix laver byggesæt i træ til børn fra ca. 3 år.
Og så skal I naturligvis også være opmærksomme på, at det for jeres dreng måske kan være ligeså interessant at skille ting ad, som at bygge noget - og det skal der naturligvis også være plads til. Det kan være en legetøjsbil, som skal skilles ad og bygges igen, for så igen at blive skilt ad. Det kan også være puslespil eller lignende, som er sjovere at skille ad end at bygge. Man kan også købe anatomi-puslespil eller lignende, hvor man fjerner brikker for at se, hvad der er indenunder tøjet…
Udendørsleg kan også være rigtig godt. Det kan være en trillebør med en skovl og hvor der skal flyttes sand eller blade fra et sted til et andet… Han kan skovle, fornemme hvordan og skulle holde balancen. Flytte trillebøren, fornemme vægten, når den løftes og skal køres osv. Det kan også være at han interesserer sig i at lave en myrefarm eller lignende, som I jo så nok skal hjælpe ham med. Når det bliver snevejr vil det være oplagt at bygge en snemand, og når det bliver sommer skal han måske have et lille mini drivhus eller være med til at plante lidt forskellige ting i potter eller måske et sted i haven:)
Og så vil det generelt være rigtig godt, hvis I kan lade ham deltage i jeres forskellige gøremål. Han kan hjælpe med at vaske bil, ordne cykel, ordne vasketøj, lave mad osv. og I skal have stor tålmodighed med at svare på alle hans spørgsmål, for dem er der sikkert rigtig mange af - han er jo i "hvorfor dit og hvorfor dat" alderen lige nu:)
I foråret skrev en anden mor til mig og fortalte om sin dreng, der havde været med i Stark Byggemarked og med begejstring i stemmen havde sagt "det her er det rigtige Fætter BR mor". Det lyder som om, at det også ville kunne ske hos jer :)
Jeg håber, du kan bruge disse idéer lidt videre, og så er der lidt idéer til juleønskesedlen:)
Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske