Brev:
Udforskende dreng
22. oktober 2014
Alder:
3 år, 3 mdr.
Udforskende dreng
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedr. min dreng på 3 år og 3 mdr.
Han er en meget meget nysgerrig dreng, hvilket jo er skønt og livsbekræftende, men til tider også ret udfordrende. Han gør konstant (konstant som i hele tiden med mindre han er gjort passiv med tv eller iPad) ting for lige at se, hvad der sker, men som ofte er virkelig uhensigtsmæssige.
Eksempler kan være:
- Lige skal se, hvad der sker, hvis han tager vandet i sin kop og hælde ud i rillen i sine cowboybukser
- kan man mon lave små boller af millionbøffen - og kan man så også kaste med dem
(der er generelt mange madeksperimenter)
- tømme en tube creme og smøre sofaen ind
- hælde sukker ud i sin seng, fordi han lige tænkte, at det kunne være rart at sove i sukker
- klippe sin jakke i stykker, for at se hvad der er indeni den (noget han gjorde i børnehaven)
- Fylder sine gummistøvler med jord og planter noget i dem.
osv. osv. osv.
Når man spørger ham, hvorfor, han har gjort et eller andet har han altid en eller andet forklaring og det er helt tydelig ikke noget han har gjort for at være fræk (det kan han også godt finde på, men det er lidt nemmere at håndtere), men simpelthen bare fordi han lige får en idé eller er nysgerrig på et eller andet.
Vi går konstant og siger nej, nej, nej og nej fordi han bare kaster sig ud i virkelig mærkelig ting og er konstant efter ham ved at sige, vandet skal blive i koppen, jorden skal ikke op i dine gummistøvler, sukkeret skal blive i skålen osv. osv.
Så jeg kan godt blive nervøs for, at han kommer til at føle at han bare gør alt forkert, når han egentlig bare undersøger og er nysgerrig. På den anden side må der også være en grænse for udskejelserne.
Tænkte du måske har nogle tanker du kunne dele med mig om den problematik :-)