Svar: Farvel
8. oktober 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Ja - jeg synes det er en god idé, at jeres dreng og morfar siger farvel til hinanden, når morfar kører. Det er vigtigt, at få afsluttet det hyggelige og rare, så han ved at morfar er taget af sted og han ikke går rundt og leder efter ham og tror han er forsvundet.
Og så ligger der en vigtig rolle i at hjælpe jeres dreng videre. Det er vigtigt, at I hjælper ham med at sige farvel, vinke i vinduet, så han ser at morfar kører osv. og så skal I derefter aflede ham og hjælpe ham videre med dagen, aktivere ham og hjælpe ham med at skifte situation. Det er svært, at forlade det hyggelige og dejlige, som han har oplevet, da morfar var på besøg og han har brug for jeres hjælp til at finde ud af, at det stadig kan være hyggeligt og dejligt at være sammen.
Det er vigtigt at I finder balancen mellem at trøste "det er også ærgerligt at morfar skal køre", "du savner bare morfar så meget" - så I viser ham, at I forstår ham - og berolige ham "morfar kommer igen", "vi ser morfar igen en anden dag" - og så hjælpe ham videre "kom skat, vil du have lidt frugt, se her er lidt at spise", så han kommer til at tænke på noget andet og I hjælper ham videre med dagen.
Måske kunne det hjælpe ham, hvis I lavede et lille fotoalbum med billeder af familien og ting, som betyder noget for ham og hvor der naturligt også er et billede eller to af morfar. På den måde kan jeres dreng se, at morfar ikke er helt forsvundet og I kan tale om morfar og morfar kommer på besøg igen. Jeres dreng er stadig så lille at han ikke forstår, hvorfor morfar kører og han kan ikke forholde sig til, hvor morfar kører hen. Han kan heller ikke forholde sig til tid, og forstår derfor ikke om I ser morfar igen om noget timer eller der går flere dage - han mærker blot at morfar, som han er rigtig glad for forsvinder og det gør ham naturligt ked af det.
Tiden arbejder for jer, men lige nu er det vigtigt at I siger farvel og at I hjælper ham videre med dagen:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske