Svar: Farvel

8. oktober 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Ja - jeg synes det er en god idé, at jeres dreng og morfar siger farvel til hinanden, når morfar kører. Det er vigtigt, at få afsluttet det hyggelige og rare, så han ved at morfar er taget af sted og han ikke går rundt og leder efter ham og tror han er forsvundet.

Og så ligger der en vigtig rolle i at hjælpe jeres dreng videre. Det er vigtigt, at I hjælper ham med at sige farvel, vinke i vinduet, så han ser at morfar kører osv. og så skal I derefter aflede ham og hjælpe ham videre med dagen, aktivere ham og hjælpe ham med at skifte situation. Det er svært, at forlade det hyggelige og dejlige, som han har oplevet, da morfar var på besøg og han har brug for jeres hjælp til at finde ud af, at det stadig kan være hyggeligt og dejligt at være sammen.

Det er vigtigt at I finder balancen mellem at trøste "det er også ærgerligt at morfar skal køre", "du savner bare morfar så meget" - så I viser ham, at I forstår ham - og berolige ham "morfar kommer igen", "vi ser morfar ...

Annonce

... igen en anden dag" - og så hjælpe ham videre "kom skat, vil du have lidt frugt, se her er lidt at spise", så han kommer til at tænke på noget andet og I hjælper ham videre med dagen.

Måske kunne det hjælpe ham, hvis I lavede et lille fotoalbum med billeder af familien og ting, som betyder noget for ham og hvor der naturligt også er et billede eller to af morfar. På den måde kan jeres dreng se, at morfar ikke er helt forsvundet og I kan tale om morfar og morfar kommer på besøg igen. Jeres dreng er stadig så lille at han ikke forstår, hvorfor morfar kører og han kan ikke forholde sig til, hvor morfar kører hen. Han kan heller ikke forholde sig til tid, og forstår derfor ikke om I ser morfar igen om noget timer eller der går flere dage - han mærker blot at morfar, som han er rigtig glad for forsvinder og det gør ham naturligt ked af det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Tiden arbejder for jer, men lige nu er det vigtigt at I siger farvel og at I hjælper ham videre med dagen:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor