Flytte pre-school

8. oktober 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Flytte pre-school

Hej Helen,

Ja, så skriver jeg igen.
Denne gang omhandler det igen om min dreng på 3 snart 4 år.

Vi er fortsat udstationeret i USA og min dreng har nu gået i hans pre-school i 3 måneder.
Jeg har SÅ svært ved at finde ud af om han trives. Det driver mig snart til vanvid.
Jeg har bemærket at der en stor udskiftning i personalet, hvor han går. Siden han startede har der været flere forskellige ind og ud af hans stue. Der er nu 1 lærer som har været der siden han startede. Vi har talt med lederen og hun fortæller at der er stor udskiftning - og at det er der i denne branche. Så vi ved ikke om det fortsætter eller hvordan.. Dybt frustrerende og skal vi finde os i det.

Min dreng har brug for tryghed, især pga. udfordringen med det engelske sprog. Han forstår efterhånden det meste (det er i hvert fald lærernes indtryk), men han udtrykker sig stadig primært på dansk (bruger dog engelsk når han f.eks. skal på toilettet eller bede om noget og en gang imellem i leg med de andre børn)

Jeg er bekymret, fordi jeg stadig oplever at han bliver ked af det ved afleveringssituationen. Han ligger sig på gulvet og holder om mit ben. Jeg bliver nød til at fjerne hans arme og rive mig løs (nogen gange ender det lidt dramatisk med hjælp fra personalet). Nogen gange kan jeg se ham græde ved vinduet når jeg går - andre gange smiler og vinker han. Det veksler meget. Især var det slemt i den uge - hvor hans ellers primære lærer var stoppet.

Når jeg henter ham virker han glad for at se mig - og jeg får at vide at han har haft en god dag. Han siger pænt farvel på engelsk og resten af dagen går nogenlunde (en dag gav han endda en af lærerne, hende der har været der fra starten, en krammer da vi gik). Der er dog stadig dage, når vi kommer hjem, hvor han er meget krævende og gør uhensigtsmæssige ting. Ødelægger noget eller er grov ved hans lillesøster på 11 måneder. Men hvad er en forventet opførsel af en 3 årig snart 4 årig - og hvad er reaktion på en måske træls dag i pre-school (og hvor mange må der være af dem?)

Jeg er begyndt at undersøge andre pre-schools. Jeg har også fundet et par ok alternativer - men er usikker på om det er det rigtige at gøre pt.

En af dem er meget skoleagtig - hvor ...

Annonce

... jeg er bange for at min energiske dreng med krudt i røven får svært ved at tilpasse sig.
Her er der kun en lærer og 10 børn (fra 3 til 5 år), men de sidder meget stille hver for sig med en aktivitet (metoden hedder Montessori - hvis det siger dig noget)

Den anden er en slags Skovbørnehave (han gik i skovbørnehave i et halvt år inden vi tog til USA). Det er nærmest en dagplejemor (hun er dog uddannet lærer) og 10 børn alt i alt. Børnene er fra 3 til 5 år. Her vil der være stabilitet omkring de voksne, og måske den ro han trænger det - hvis det er det han trænger til???

De er ude det meste af dagen - enten i hendes store have med vild natur (hun bor der selv) eller i den nærliggende skov (hvor de leger, plukker bær og lære om naturen). Min dreng elsker at være ude i naturen - så måske vil han føle sig mere hjemme her.

Det er rigtig svært at blive klog på hvad der er godt eller skidt mht. pre-schools her - fordi amerikanerne har en anden standard mht. 'børnehaver' - jeg har f.eks. en klar fornemmelse af, at det sted vi har valgt - ikke er godt nok ifølge mange af vores naboer. Vi bor et meget pænt sted og derfor vil mange nok mene at det er et dårligt match (det er ikke et så fint og anerkendt sted). Det er bare svært at vide hvor dårligt det er - nå nu, det på mange områder minder om en dansk børnehave - men for amerikanerne opleves det som en legestue med for lidt struktur.. Det er et problem i sig selv som jo er en del af den kulturelle oplevelse, men også en kæmpe udfordring.

SÅ - mit dilemma er: Skal jeg flytte ham til et sted - der MÅSKE er bedre for ham (1 voksen, få børn og en masse udendørsaktiviteter), men som også betyder at han igen skal danne nye relationer, eller skal jeg have tålmodighed og lade ham blive i hans nuværende pre-school. Håbe at der kommer mere ro på - helst ingen udskiftninger, og at han med tiden bliver mere glad for at blive afleveret?

Det skal siges at min dreng aldrig har været glad for afleveringssituationen (heller ikke i DK). Han vil helst være hjemme hos mig (lige indtil han kommer derop og er i gang - så vil han meget gerne lege med de andre børn og deltage i aktiviteterne).

På forhånd tak.

Hilsen
den efterhånden lidt slidte mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S