Svar: Frustreret over retningslinjer i børnehave
2. oktober 2014
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for jeres brev og dejligt at høre fra jer igen - og stort tillykke med, at I har fået en lille ny i familien:)
Det er godt nok synd, at jeres datter oplever, at hun bliver skilt fra sine venner. Der er en uge mellem hende og bedsteveninden, og det eneste som skiller dem er datoen den 31. december. Det virker umiddelbart urimeligt.
Det er dog meget svært at sige, hvad der er det rigtige at gøre. Som udgangspunkt skal jeres datter jo starte i skole sammen med de børn, som er født i samme år som hun selv er, og på den måde bliver hun en af de ældste i klassen. Der kan altså være noget fornuftigt i at forsøge at lade hende skabe relationer til de børn, som hun umiddelbart forventes at skulle følges med i skole. Men naturligvis ikke på bekostning af de venskaber, hun allerede har dannet og ved at give hende en følelse af at være forkert, eller født "på et forkert tidspunkt".
At starte i skole kræver en del modenhed og efter de nye regler, så følger man som sagt den årgang man hører til. Der skal mange ting til, for at man laver disse regler om og lader nogle børn starte tidligere eller senere (men man kan søge om det). Og nogen vil måske sige, at det netop er et udtryk for modenhed eller mangel på samme, hvordan hun klarer sig, når bedstevennen rykker videre. Hvis hun har svært ved at håndtere dette, så vil det i nogens øjne måske netop være tegn på, at hun kan have godt af at være i børnehaven et år ekstra… Samtidig er hun jo også blevet storesøster, hvilket naturligt også kan spille ind på hendes overskud lige nu og ja, hun kan naturligt godt reagerer som hun gør, fordi denne nye rolle også påvirker hende - men igen tænker jeg, at det jo så netop kan være ekstra vigtigt for hende, at hverdagen i børnehaven er den samme. Når hun skal finde ud af at være storesøster hjemme og rollen derhjemme har ændret sig, så er det rigtig rart for hende, et frirum for hende, at kunne komme i børnehave, hvor alt er, som det plejer at være, og hvor hun kan glide ind i mængden af sine venner og bare være sig selv… Og det kan hun jo så ikke, fordi børnegruppen er blevet lavet om.
Jeg tænker at førhen i tiden, hvor man lavede "storbørns-grupper", så så man ikke kun på alderen, men også på hvordan barnet generelt virkede parat. Og nogle af de børn, som man var i tvivl om, kom ofte med i denne gruppe, netop fordi man så kunne vurdere, om barnet var skoleparat eller ej. Når de i børnehaven har valgt at jeres datter ikke skal med i denne gruppe, skyldes det så alene hendes alder? Eller har I fået anden forklaring på, hvorfor de vælger at lade hende blive i "mellem-gruppen"? Jeg synes det er relevant, at I tager en snak med pædagogerne omkring dette. Måske oplever de, at jeres datter f.eks. lader sig meget styre af de ældre børn, og pædagogerne vil måske gerne give hende en chance for at prøve at være den ældste, prøve at være den, som sætter lege igang, hjælper de yngre børn osv. Der kan godt være en god forklaring på, hvorfor de vælger at hun lige nu ikke skal op i "storbørns-gruppen". Forklaring skal dog ikke være, at hun er født på den forkerte side af en bestemt dato, eller at det er sådan det går bedst op mht til antal børn i institutionen. Det er vigtigt, at man tager individuelt hensyn og ser på det enkelte barn, og I har her naturligvis helt ret i, at det vigtigste må være, at hun trives i sin børnehave og er glad for at komme der.
Jeg synes derfor, I skal bede om et møde, hvor I sætter jer ned og drøfter situationen igennem, og hvor I får talt igennem, hvad der vil være bedst for jeres datter, når man tager alle de hensyn, man skal tage, og får alle vinkler med.
Hvis det bedste viser sig at være, at hun ikke rykker op i gruppen med de ældre børn, så må I støtte hende i at skabe nye relationer og gøre det dejligt atter at komme i børnehave. Det lyder som om, at mor stadig har barselsorlov, og det giver jo en del frihed og mulighed for at hente tidligere og tage legekammerater med hjem, og det skal I naturligvis udnytte.
Hvis det besluttes, at hun kan rykke op, så skal I naturligvis være forberedt på, at hun måske ikke bliver vurderet parat til skolestart, når den tid kommer, og at hun så er vil skulle skilles fra sine venner. Det vil her være vigtigt, at I ikke taler om gruppen som "skolegruppen", fordi hun så naturligt vil forvente at skulle i skole og kan blive vældig skuffet, hvis hun så ikke skal det.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske