Brev:
Vuggestue-start
2. oktober 2014
Alder:
7 mdr.
Vuggestue-start
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig vedr. mad og søvn, og her kommer så lidt omkring vuggestue-start:
Frederik har fået plads i vuggestue allerede fra d. 6.10., hvor han er knap 8 mdr. Vi havde egentlig først ønsket plads fra d. 1.11., men har sagt ja til en plads, der er ledig allerede nu, der hvor vi helst ville have ham (og hvor storebror også har gået i både vuggestue og børnehave). Min plan har været at starte arbejde på deltid i midten af november, så der var ca. to uger til indkøring. Herefter en måned hvor jeg har mulighed for at arbejde en del hjemme. Den 10.12. tager vi tre uger til Thailand, så der skal Frederik naturligvis have pause fra vuggestuen.
Jeg har aftalt med den pædagog, der skal køre Frederik ind, at vi mødes d. 6.10., hvor hun fortæller om processen, og jeg fortæller om Frederik og stiller evt. spørgsmål. Herefter tager jeg stilling til, hvornår den egentlige indkøring skal begynde. Umiddelbart hælder jeg til midt/slutningen af oktober. På den måde bliver der tid til indkøring og en god lang periode med korte dage, inden vi tager på ferie. Jeg har planlagt et par ugers ferie, når vi er hjemme fra ferie igen, da jeg tænker, at Frederik lige skal vænne sig til vuggestuen igen.
Grunden til, at jeg skriver til dig er, at jeg er meget ambivalent omkring det her med vuggestue-start:
På den end side er Frederik jo stadig rigtig lille, og det er naturligvis ikke hans behov at komme i vuggestue allerede nu. Dog føler jeg, at jeg har svært ved at stimulere ham på den mest optimale måde. Der er mange ting, som han endnu ikke kan (sætte sig i siddende stilling, kravle, spise alm. mad, sove uden svøb osv.), og som jeg tænker, kan gøre vuggestue-starten noget udfordrende.
På den anden side (og her bliver det lidt svært), så kan jeg mærke en vis lettelse ved tanken om, at min barsel lige så stille og roligt slutter. Som jeg tidligere har skrevet til dig, fik jeg en fødselsdepression, da Frederik blev født, og selv om depression aftog efter de første tre måneder - som var virkelig hårde - så har jeg stadig en del eftervirkninger, belastninger eller hvad man nu skal kalde det. Selv om jeg elsker Frederik betingelsesløst, synes det er fantastisk at se ham vokse og udvikle sig, så har jeg ikke på noget tidspunkt syntes, at det er helt fantastisk at være på barsel. Jeg savner at være sammen med andre voksne, hvor fokus ikke kun er på børn. Og derfor er jeg jo på den måde også tiltalt af tanken om, at han snart skal i vuggestue.
Så det er jo i bund og grund mine behov, der støder sammen med, hvad 'man' mener, er bedst for børn - at være hjemme hos deres mor (eller far) så længe som muligt.
Selv om jeg ikke har et konkret spørgsmål, vil jeg meget gerne høre dine refleksioner ift. ovenstående.
De bedste hilsner
Frederiks mor