Frustreret over retningslinjer i børnehave

2. oktober 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Frustreret over retningslinjer i børnehave

Hej Helen

Mange tak for dine tidligere svar. Nu har vi dog brug for at høre din mening igen.

Vores dejlige datter er efterhånden blevet godt og vel 3,5 år og er jo selvfølgelig startet i børnehave. Hun har haft en rigtig god opstart og er hurtigt faldet til. Hun har dog ikke knyttet sig til en bestemt voksen, som mange gør, men har fået mange venner. Hun er bl.a. med i en gruppe af 5-6 piger, som hun leger mest med, men det er også her problemet starter.

De andre piger er nemlig alle født i år 2010, hvor imod hun lige præcis er på den anden side af nytåret og altså fra 2011. I foråret var det ikke noget problem og hun glædede sig hver morgen til at komme afsted, og det kunne næsten ikke gå hurtigt nok med at komme ud af døren. Her efter sommerferien er alle veninderne så rykket op i "mellemgruppen", hvorimod hun har måttet blive tilbage med de yngste. Det har betydet, at når der har været aktiviteter for de enkelte grupper ud af huset, så har vi stået med en grædende pige, som ikke vil i børnehave, da hun ikke kan være sammen med de andre. Af og til er de også blevet delt i løbet af dagen, hvilket har betydet, at hun har leget ...

Annonce

... alene.

Vores datter er en stille pige i selskab med andre voksne og har derfor ikke givet udtryk for utilfredshed i børnehaven, men til gengæld reageret hjemme ved at kaste med diverse sager og skælde ud, hvilket hun ellers ikke gør. Vi har snakket med børnehaven om det, men de ønsker ikke at flytte hende op i den anden gruppe, da de mener, at der så igen er andre, som skal flyttes rundt på. De mener også, at hun har godt at af være sammen med dem, som hun skal starte i skole med på et tidspunkt. Vi tænker dog bare, at hun endnu er for lille til at afgøre, hvornår hun skal starte i skole, da hun enten vil blive den yngste eller den ældste. Og på nuværende tidspunkt er det vigtigste også bare, at hun trives i børnehaven og kan lege med dem, hun ønsker. Bedsteveninden er desuden kun en uge ældre, men altså også fra 2010. Desuden skal det nævnes, at hun i løbet af sommerferien er blevet storesøster, hvilket børnehaven igen mener kan have betydning for hendes lidt anderledes opførsel.

Håber det var til at forstå og at du vil dele lidt tanker med os omkring grupperne i børnehaven og evt. tidlig skolestart.

Med venlig hilsen
frustrerede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet