Brev:
Frustreret over retningslinjer i børnehave
2. oktober 2014
Alder:
3 år, 9 mdr.
Frustreret over retningslinjer i børnehave
Hej Helen
Mange tak for dine tidligere svar. Nu har vi dog brug for at høre din mening igen.
Vores dejlige datter er efterhånden blevet godt og vel 3,5 år og er jo selvfølgelig startet i børnehave. Hun har haft en rigtig god opstart og er hurtigt faldet til. Hun har dog ikke knyttet sig til en bestemt voksen, som mange gør, men har fået mange venner. Hun er bl.a. med i en gruppe af 5-6 piger, som hun leger mest med, men det er også her problemet starter.
De andre piger er nemlig alle født i år 2010, hvor imod hun lige præcis er på den anden side af nytåret og altså fra 2011. I foråret var det ikke noget problem og hun glædede sig hver morgen til at komme afsted, og det kunne næsten ikke gå hurtigt nok med at komme ud af døren. Her efter sommerferien er alle veninderne så rykket op i "mellemgruppen", hvorimod hun har måttet blive tilbage med de yngste. Det har betydet, at når der har været aktiviteter for de enkelte grupper ud af huset, så har vi stået med en grædende pige, som ikke vil i børnehave, da hun ikke kan være sammen med de andre. Af og til er de også blevet delt i løbet af dagen, hvilket har betydet, at hun har leget alene.
Vores datter er en stille pige i selskab med andre voksne og har derfor ikke givet udtryk for utilfredshed i børnehaven, men til gengæld reageret hjemme ved at kaste med diverse sager og skælde ud, hvilket hun ellers ikke gør. Vi har snakket med børnehaven om det, men de ønsker ikke at flytte hende op i den anden gruppe, da de mener, at der så igen er andre, som skal flyttes rundt på. De mener også, at hun har godt at af være sammen med dem, som hun skal starte i skole med på et tidspunkt. Vi tænker dog bare, at hun endnu er for lille til at afgøre, hvornår hun skal starte i skole, da hun enten vil blive den yngste eller den ældste. Og på nuværende tidspunkt er det vigtigste også bare, at hun trives i børnehaven og kan lege med dem, hun ønsker. Bedsteveninden er desuden kun en uge ældre, men altså også fra 2010. Desuden skal det nævnes, at hun i løbet af sommerferien er blevet storesøster, hvilket børnehaven igen mener kan have betydning for hendes lidt anderledes opførsel.
Håber det var til at forstå og at du vil dele lidt tanker med os omkring grupperne i børnehaven og evt. tidlig skolestart.
Med venlig hilsen
frustrerede forældre