Svar: Opstart i institution - hvornår?

18. september 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Jeanette

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig, det lyder som om, at I er ved at falde lidt mere til i USA:)

Jeg synes bestemt ikke, at du skal sætte din datter i institution lige nu. Du er glad for at gå hjemme med hende, og det giver jer en stor fleksibilitet i hverdagen, så du også kan være der for storebror, når han viser behov for det:)

Det lyder umiddelbart fint at lade hende starte, når hun er omkring 15 måneder gammel. I denne alder vil hun jo begynde at gå mere rundt, og hun vil således kunne flytte sig, hvis hun har brug for det. Hun vil også i den alder begynde at kunne kommunikere mere, pege, bruge sine fagter osv. og vil derfor bedre kunne gøre sig forståeligt. Og dertil kommer, at børn omkring denne alder begynder at få en lille smule fornemmelse for, at vi er der, selvom vi ikke kan ses. Det er vigtigt.

Lige nu forstår hun ikke, hvor du går hen, når du går fra hende og kan ikke forstå en forklaring om, at du kommer igen. Hun kan heller ikke forholde sig til tid, og forstår derfor ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer- når du går, så vil hun naturligt kunne føle sig forladt og alene. Når hun bliver ældre, så vil hun begynde at kunne forholde sig lidt mere konkret til tingene i hverdagen. Selvom hun ikke kan klokken, så vil hun lære, at når hun afleveres, så skal hun spise, lege og sove ...

Annonce

... sammen med de andre børn, og så kommer mor igen. Hun vil fornemme tid ud fra de ting, som sker i løbet af dagen.

Det lyder rigtig fint at gå til gymnastik med hende. Du kan også gå til babysvømning, musik og bevægelse eller lignende. Du må prøve at undersøge, hvad muligheder der er i området, hvor I bor. Måske er der også legestue, som I kan komme i, hvor du kan møde andre hjemmegående mødre med børn. Jeg har lidt på fornemmelsen, at der er flere hjemmegående, hvor du bor, en der ofte er i DK - enten starter man på arbejde meget tidligt, og har stort set ingen barsel, eller også vælger man at være hjemmegående… Jeg tænker derfor, at der må være forskellige muligheder for at møde andre børn og voksne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske er der også legepladser I kan besøge i området eller måske en mini-zoo, hvor børn kan få lov til at se på og klappe geder og lignende. Ture i parken, hvor I kan se på og fodre egern kan også være en god beskæftigelse, så der sker lidt i hverdagen. Din datter har mest glæde af at være sammen med dig og opleve ting sammen med dig og præcist som du skriver, så vil hun elske at komme ud, se på verden. Der behøver ikke at ske en masse hver dag eller flere dage om ugen, en tur i indkøbscenteret og kikke på forskellige ting der, kan være alt rigeligt:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig