Svar: Opstart i institution - hvornår?
18. september 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Jeanette
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig, det lyder som om, at I er ved at falde lidt mere til i USA:)
Jeg synes bestemt ikke, at du skal sætte din datter i institution lige nu. Du er glad for at gå hjemme med hende, og det giver jer en stor fleksibilitet i hverdagen, så du også kan være der for storebror, når han viser behov for det:)
Det lyder umiddelbart fint at lade hende starte, når hun er omkring 15 måneder gammel. I denne alder vil hun jo begynde at gå mere rundt, og hun vil således kunne flytte sig, hvis hun har brug for det. Hun vil også i den alder begynde at kunne kommunikere mere, pege, bruge sine fagter osv. og vil derfor bedre kunne gøre sig forståeligt. Og dertil kommer, at børn omkring denne alder begynder at få en lille smule fornemmelse for, at vi er der, selvom vi ikke kan ses. Det er vigtigt.
Lige nu forstår hun ikke, hvor du går hen, når du går fra hende og kan ikke forstå en forklaring om, at du kommer igen. Hun kan heller ikke forholde sig til tid, og forstår derfor ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer- når du går, så vil hun naturligt kunne føle sig forladt og alene. Når hun bliver ældre, så vil hun begynde at kunne forholde sig lidt mere konkret til tingene i hverdagen. Selvom hun ikke kan klokken, så vil hun lære, at når hun afleveres, så skal hun spise, lege og sove sammen med de andre børn, og så kommer mor igen. Hun vil fornemme tid ud fra de ting, som sker i løbet af dagen.
Det lyder rigtig fint at gå til gymnastik med hende. Du kan også gå til babysvømning, musik og bevægelse eller lignende. Du må prøve at undersøge, hvad muligheder der er i området, hvor I bor. Måske er der også legestue, som I kan komme i, hvor du kan møde andre hjemmegående mødre med børn. Jeg har lidt på fornemmelsen, at der er flere hjemmegående, hvor du bor, en der ofte er i DK - enten starter man på arbejde meget tidligt, og har stort set ingen barsel, eller også vælger man at være hjemmegående… Jeg tænker derfor, at der må være forskellige muligheder for at møde andre børn og voksne.
Måske er der også legepladser I kan besøge i området eller måske en mini-zoo, hvor børn kan få lov til at se på og klappe geder og lignende. Ture i parken, hvor I kan se på og fodre egern kan også være en god beskæftigelse, så der sker lidt i hverdagen. Din datter har mest glæde af at være sammen med dig og opleve ting sammen med dig og præcist som du skriver, så vil hun elske at komme ud, se på verden. Der behøver ikke at ske en masse hver dag eller flere dage om ugen, en tur i indkøbscenteret og kikke på forskellige ting der, kan være alt rigeligt:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske