Svar: Trivsel i vuggestue
11. september 2014
Alder:
11 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og tillykke med 1 års dagen, som snart står for døren - stor dag!:)
Det er helt normalt at jeres dreng reagerer på vuggestuestarten og endnu ikke virker helt tryg ved situationen. Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor du går hen og han vil derfor føle sig forladt, når du går fra ham - og derfor græder han. Det er her rigtig vigtigt, at der er en fast pædagog omkring ham, som siger farvel sammen med ham, vinker, beroliger og betrygger, så han stille og roligt lærer, at en anden tager over, når mor ikke er der - og at den anden er okay. Det er vigtigt at han hjælpes til at knytte sig til en af pædagogerne, så han kan være tryg ved at blive afleveret.
Det er derfor rigtig godt at han har en fast kontakt pædagog, men naturligvis rigtig ærgerligt, at hun bliver syg og ingen andre har taget over. Og jeg tænker, at det vil være en god idé, hvis du kan lave en aftale med pædagogerne om, at det så vidt muligt er den samme, som tager imod ham om morgenen. Da du stadig går hjemme, har du mulighed for at flekse din tid i forhold til om pædagogen møder tidligt eller sent, netop for at sikre at han modtages af samme person.
Det er nogle gange også en rigtig god idé at aflevere lidt tidligere om morgenen, f.eks. aflevere kl 08, fordi der endnu ikke er kommet så mange børn på dette tidspunkt. Det betyder at der er mere ro i institutionen, pædagogerne har bedre tid til at tage imod ham, nogle gange spiser børnene morgenmad, får læst historie eller lignende om morgenen og når klokken er 9, så er stort set alle mødt ind og dagens aktiviteter starter. Det kan derfor være en idé, at I forsøger at aflevere tidligere, for at se om det vil give en bedre aflevering.
Så er han også så lille, at han ikke forstår klokken og ikke ved, om du kommer om 1 time eller om 5 timer - og han begynder stille og roligt at fornemme tiden ud fra de ting der sker i løbet af dagen. I begyndelsen er det fint at være der sammen med ham og give ham korte dage, præcist som du har gjort, men ret hurtigt vil det være en god idé at lade ham have lidt længere dage i institutionen, hvor han oplever både at spise der og at sove der. Hvis han oplever at du kommer og henter ham allerede efter et par timer, så kan du risikere, at han vil sidde og spejde efter dig, kikke på døren, hver gang den går op, for at se om det er dig - og hvis han lærer at du først kommer, når han har både spist og sovet, så vil han måske bedre kunne slappe af og deltage i dagen og i de ting der sker. Det er måske dette pædagogerne tænker, når de siger, at de synes jeres dreng skal have længere dage.
Jeg synes dog det lyder meget fint, det du fortæller, for det lyder jo som om at han faktisk er i vuggestuen over flere timer og ofte netop oplever både at spise der og sove der. Og umiddelbart tænker jeg, at hvis tiden skal forlænges, så skal det ikke være om eftermiddagen, men måske med en time om morgenen - netop for at aflevere ham lidt tidligere og så stadig hente ham som nu. Han vil naturligt være mest frisk og have mest overskud først på dagen og der er ingen grund til at kræve at han skal være i institutionen om eftermiddagen, hvor overskuddet er langt mindre og sandsynligheden for succes dermed også mindre.
Når det er sagt, så kan det dog også være, at han skal puttes til en middagslur allerede kl 12.30, så når du kommer kl 13, så er han ked og rødøjet, fordi han faktisk trænger til at sove - og du ser ham derfor på et tidspunkt, hvor overskuddet tydeligvis ikke er der. Så nogle gange kan det forsøges, at de putter ham til middagslur og du så kommer og henter ham, når han er vågen og frisk… f.eks. kl 14.30. Så har han været længere tid i vuggestuen, men har sovet godt.
Det kan være en god idé at give ham en puttebamse, putteklud eller lignende nu. Med den alder han har vil han ofte begynde at kunne bruge en sådan bevidst - de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en sådan til sig. Den skal følge ham hele tiden, både i vuggestuen og derhjemme, når han skal sove, når han er ked af det, når I kører i bilen osv. Og den vil på sigt være en substitut for jer og være bindeleddet mellem hjem og institution, hans trygge ven som altid følger ham.
Det kan også nogle gange være en idé at lave et lille fotoalbum med billeder af jer forældre, jeres hjem, ting I laver sammen osv. som han kender og derfor er tryg ved. Når han er ked af det, så kan pædagogerne hente billederne og kikke på dem sammen med ham. På den måde kan han se, at I stadig er der, at I ikke har glemt ham og pædagogerne kan betrygge ham i at I kommer igen. Og igen hjælpe ham videre med dagens aktiviteter.
For efterhånden nogle år tilbage, har man i udlandet (tyskland, USA og New Zealand - mener jeg at huske) lavet undersøgelser af børns stresshormoner ved indkøring i institution. Og alle undersøgelser viser, at børns indhold af stresshomoner er voldsomt forhøjede i flere måneder efter start i institutionen. Hos nogle børn i op til 5-6 måneder efter… Der er altså ingen tvivl om, at det er en meget stor omvæltning for en lille barn pludselig at skulle passes ude, passes af fremmede, et fremmede sted med nye rutiner, regler, børn, voksne osv. Og derfor skal man naturligvis tage de hensyn, der nu engang er muligt.
Hvis du går hjemme og har muligheden for at hjælpe ham, så kan en løsning i en periode måske også være, at han er hjemme om onsdagen, så han "kun" er af sted mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Måske kan han bedre klare to dage i træk end fire dag i træk lige nu… Det kan også være en måde at minimere stressniveauet.
Og så skal I naturligvis se tiden an - hvis det fortsætter og I ikke rigtig føler at der er nogen fremgang, så kan det godt være en mulighed med dagspleje i stedet. Her er færre børn og ofte mere ro og måske han bedre kan overskue dette…
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham.
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske