Svar: Trivsel i vuggestue

11. september 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og tillykke med 1 års dagen, som snart står for døren - stor dag!:)

Det er helt normalt at jeres dreng reagerer på vuggestuestarten og endnu ikke virker helt tryg ved situationen. Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor du går hen og han vil derfor føle sig forladt, når du går fra ham - og derfor græder han. Det er her rigtig vigtigt, at der er en fast pædagog omkring ham, som siger farvel sammen med ham, vinker, beroliger og betrygger, så han stille og roligt lærer, at en anden tager over, når mor ikke er der - og at den anden er okay. Det er vigtigt at han hjælpes til at knytte sig til en af pædagogerne, så han kan være tryg ved at blive afleveret.

Det er derfor rigtig godt at han har en fast kontakt pædagog, men naturligvis rigtig ærgerligt, at hun bliver syg og ingen andre har taget over. Og jeg tænker, at det vil være en god idé, hvis du kan lave en aftale med pædagogerne om, at det så vidt muligt er den samme, som tager imod ham om morgenen. Da du stadig går hjemme, har du mulighed for at flekse din tid i forhold til om pædagogen møder tidligt eller sent, netop for at sikre at han modtages af samme person.

Det er nogle gange også en rigtig god idé at aflevere lidt tidligere om morgenen, f.eks. aflevere kl 08, fordi der endnu ikke er kommet så mange børn på dette tidspunkt. Det betyder at der er mere ro i institutionen, pædagogerne har bedre tid til at tage imod ham, nogle gange spiser børnene morgenmad, får læst historie eller lignende om morgenen og når klokken er 9, så er stort set alle mødt ind og dagens aktiviteter starter. Det kan derfor være en idé, at I forsøger at aflevere tidligere, for at se om det vil give en bedre aflevering.

Så er han også så lille, at han ikke forstår klokken og ikke ved, om du kommer om 1 time eller om 5 timer - og han begynder stille og roligt at fornemme tiden ud fra de ting der sker i løbet af dagen. I begyndelsen er det fint at være der sammen med ham og give ham korte dage, præcist som du har gjort, men ret hurtigt vil det være en god idé at lade ham have lidt længere dage i institutionen, hvor han oplever både at spise der og at sove der. Hvis han oplever at du kommer og henter ham allerede efter et par timer, så kan du risikere, at han vil sidde og spejde efter dig, kikke på døren, hver gang den går op, for at se om det er dig - og hvis han lærer at du først kommer, når han har både spist og sovet, så vil han måske bedre kunne slappe af og deltage i dagen og i de ting der sker. Det er måske dette pædagogerne tænker, når de siger, at de synes jeres dreng skal have længere dage.

Jeg synes dog det lyder meget fint, det du fortæller, for det lyder jo som om at han faktisk er i vuggestuen over flere timer og ofte netop oplever både at spise der og sove der. Og umiddelbart tænker jeg, at hvis tiden skal forlænges, så skal det ikke være om eftermiddagen, men måske med en time om morgenen - netop for at aflevere ham ...

Annonce

... lidt tidligere og så stadig hente ham som nu. Han vil naturligt være mest frisk og have mest overskud først på dagen og der er ingen grund til at kræve at han skal være i institutionen om eftermiddagen, hvor overskuddet er langt mindre og sandsynligheden for succes dermed også mindre.

Når det er sagt, så kan det dog også være, at han skal puttes til en middagslur allerede kl 12.30, så når du kommer kl 13, så er han ked og rødøjet, fordi han faktisk trænger til at sove - og du ser ham derfor på et tidspunkt, hvor overskuddet tydeligvis ikke er der. Så nogle gange kan det forsøges, at de putter ham til middagslur og du så kommer og henter ham, når han er vågen og frisk… f.eks. kl 14.30. Så har han været længere tid i vuggestuen, men har sovet godt.

Det kan være en god idé at give ham en puttebamse, putteklud eller lignende nu. Med den alder han har vil han ofte begynde at kunne bruge en sådan bevidst - de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en sådan til sig. Den skal følge ham hele tiden, både i vuggestuen og derhjemme, når han skal sove, når han er ked af det, når I kører i bilen osv. Og den vil på sigt være en substitut for jer og være bindeleddet mellem hjem og institution, hans trygge ven som altid følger ham.

Det kan også nogle gange være en idé at lave et lille fotoalbum med billeder af jer forældre, jeres hjem, ting I laver sammen osv. som han kender og derfor er tryg ved. Når han er ked af det, så kan pædagogerne hente billederne og kikke på dem sammen med ham. På den måde kan han se, at I stadig er der, at I ikke har glemt ham og pædagogerne kan betrygge ham i at I kommer igen. Og igen hjælpe ham videre med dagens aktiviteter.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

For efterhånden nogle år tilbage, har man i udlandet (tyskland, USA og New Zealand - mener jeg at huske) lavet undersøgelser af børns stresshormoner ved indkøring i institution. Og alle undersøgelser viser, at børns indhold af stresshomoner er voldsomt forhøjede i flere måneder efter start i institutionen. Hos nogle børn i op til 5-6 måneder efter… Der er altså ingen tvivl om, at det er en meget stor omvæltning for en lille barn pludselig at skulle passes ude, passes af fremmede, et fremmede sted med nye rutiner, regler, børn, voksne osv. Og derfor skal man naturligvis tage de hensyn, der nu engang er muligt.

Hvis du går hjemme og har muligheden for at hjælpe ham, så kan en løsning i en periode måske også være, at han er hjemme om onsdagen, så han "kun" er af sted mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Måske kan han bedre klare to dage i træk end fire dag i træk lige nu… Det kan også være en måde at minimere stressniveauet.

Og så skal I naturligvis se tiden an - hvis det fortsætter og I ikke rigtig føler at der er nogen fremgang, så kan det godt være en mulighed med dagspleje i stedet. Her er færre børn og ofte mere ro og måske han bedre kan overskue dette…

Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham.

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!