Trivsel i vuggestue

11. september 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Trivsel i vuggestue

Kære Helen

Det er lang tid siden jeg har skrevet til dig, men jeg har nu brug for din kyndige vejledning.

Min skønne søn nærmer sig snart et år, som en uge faktisk. Han er en glad, aktiv og nysgerrig dreng med fart på det meste af dagen. Han har meget fokus på det grovmotoriske. Kravler, går med gå-vogn og rundt om alle møbler. Man kan se på ham at han gør sig klar til snart at begynde at gå. Han spiser godt, og sover som regel godt og er for det meste altid glad.

Vi oplever at han er et følsomt barn, der har det bedst når han er tæt sammen med os. Han er lidt genert overfor andre, er ikke så glad for at blive passet, og trives bedst med trygge rammer. Vi har længe overvejet om han kunne være lidt sensitiv, hvilket jeg og er, så det ville give god mening.

Nu til vores udfordring. Han er startet i vuggestue 1 august, en lille hyggelig vuggestue som vi forældre er meget glade for.

Indkøringen har været hård, hektisk og generelt bare skidt. Første uge gik godt, jeg var væk 1/2 time på 3. Dagen, og en time på 4 og 5 dagen uden problemer. 2 uge bliver hans kontaktpædagog syg og der er ikke rigtigt andre der kan overtage indkøringen på grund af ferie og sygdom, så de første 3 dage er min søn og jeg bare nede og lege en times tid hvor jeg ikke går. De to sidste dage er han kontaktpædagog dog tilbage og han sover en lur dernede uden problemer.

3 uge er han syg 2 dage, og ellers afleverer jeg 9-13. Det samme 4 uge, 5 uge er han syg hele ugen og nu kører vi på 6 uge hvor han nu er der fra 9-14.

Siden uge 3 har det bare været noget skidt. Han sover og ...

Annonce

... spiser ok dernede, men er ked af det, tryghedssøgende og virker generelt bare utryg det meste af tiden. Personalet på stuen siger at det veksler meget fra dag til dag, men at han generelt helst enten vil hænge på en af dem, eller sidde i en højstol og kigge lidt. Her bliver han meget ked af det, hvis personalet går til og fra.

Når jeg henter har han konsekvent sut i munden og meget røde øjne. Han græder meget højt og intenst når vi afleverer og når jeg henter. Resten af dagen er han som regel glad, dog meget klyngende og græder meget hvis han ikke lige kan se mig.

Jeg synes desværre ikke personalet på stuen er så meddelsomme i forhold til hvordan de synes det går. De har opfordret mig til at give ham lidt længere dage end 9-13 så han kan vænne sig til livet i vuggestuen. Jeg går hjemme lige pt. Så kan hente og bringe lige når det passer.

Jeg har svært ved at finde ud af om det er en normal reaktion, eller om der er noget vi skal være opmærksom på. Jeg er klar over at sygdomsperioderne kan trække hele processen ud, men jeg synes han har været der så lang tid nu, at der burde begynde at være fremskridt. Det føles dog ofte desværre som om at en god dag udløser 2 rigtig dårlige dernede

Er det normalt at små kan være så påvirkede af vuggestuestart så længe?
Er det bedst at give ham lidt længere dage så han vænner sig til det, eller skal vi hellere give ham korte dage til det hele bliver bedre?
Vi overvejer om vuggestue er det rigtige for ham eller om dagpleje vil være bedre.

Jeg glæder mig til Høre dine tanker

Med venlig hilsen
den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder