Svar: Motorisk udvikling 5 måneder

4. september 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af din lille dreng, og hvad han kan:)

Når man taler om, hvornår børn skal kunne hvad, så er de normale rammer meget vide. Nogle børn er hurtige motorisk og bevæger sig meget omkring, andre børn er senere motorisk og ligger mere stille - og det er helt okay. Det vigtigste er, at barnet udvikler sig, at du kan fornemme, at der hele tiden sker noget - og din dreng, lyder til at være rigtig godt med både motorisk og mentalt:)

Det kan godt være, at din dreng ikke helt har fundet ud af, hvordan man triller - det lærer han nok:) Han er dog rigtig god til at løfte sine ben og få fat i sine tæer og kan også flytte legetøj fra hånd til hånd - der er mange børn, som ikke kan dette før 6 måneders alderen, så her er han faktisk lidt forud:)

Du beskriver også en dreng, som smiler rigtig meget, og som pludrer med jer og med sit legetøj - og det er super godt. Måske er han allerede begyndt at pludre i forskellige lydstyrker, begyndt at lave spytbobler med læberne eller lignende - så er han rigtig godt igang her og bruger derfor en del af sine ressourcer på at kommunikere, lege med og øve lyd. Det vil ofte være sådan, at børn i perioder koncentrerer sig mere om det ene end det andet, og derfor kan man godt opleve, at de i nogle perioder snakker rigtig meget og i andre perioder bruger sig ...

Annonce

... selv mere motorisk.

Det er rigtig godt, at du har meldt jer til babymotorik og jeg er sikker på, at han vil være fint med - men prøv at lade være med at sammenligne. Jeg ved godt, at det er svært og at alle mødre sammenligner deres børn, men som du selv skriver - hvad vil du gøre ved det, hvis han ikke triller? Du gør jo netop alt det du kan ved at lege med ham, gå til babymotorik med ham osv. og så kan du ikke gøre mere:)

Jo mere du kan tumle med ham, jo bedre er det. Vi har inde i øret en snegl, hvor der er væske i og den har betydning for vores balance. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, når man skal stimulere børn motorisk og derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. fordi de derved får styrket deres motorik. Og jeg er sikker på at du til jeres babymotorik-hold vil få en masse idéer til hvordan du kan tumle med ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg er på ingen måde bekymret for din lille dreng - den beskrivelse du giver af ham lyder som en rigtig sød, dejlig 5 måneders dreng, som stortrives og som udvikler sig rigtig fint i alle retninger.

Jeg har skrevet bogen "Helens bog om dit barns udvikling" - jeg tænker at den måske vil hjælpe dig lidt og give dig lidt idé om, hvad han skal kunne, hvordan han oplever verden og hvordan du så støtter ham bedst :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! Og fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.