Svar: Motorisk udvikling 5 måneder
4. september 2014
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af din lille dreng, og hvad han kan:)
Når man taler om, hvornår børn skal kunne hvad, så er de normale rammer meget vide. Nogle børn er hurtige motorisk og bevæger sig meget omkring, andre børn er senere motorisk og ligger mere stille - og det er helt okay. Det vigtigste er, at barnet udvikler sig, at du kan fornemme, at der hele tiden sker noget - og din dreng, lyder til at være rigtig godt med både motorisk og mentalt:)
Det kan godt være, at din dreng ikke helt har fundet ud af, hvordan man triller - det lærer han nok:) Han er dog rigtig god til at løfte sine ben og få fat i sine tæer og kan også flytte legetøj fra hånd til hånd - der er mange børn, som ikke kan dette før 6 måneders alderen, så her er han faktisk lidt forud:)
Du beskriver også en dreng, som smiler rigtig meget, og som pludrer med jer og med sit legetøj - og det er super godt. Måske er han allerede begyndt at pludre i forskellige lydstyrker, begyndt at lave spytbobler med læberne eller lignende - så er han rigtig godt igang her og bruger derfor en del af sine ressourcer på at kommunikere, lege med og øve lyd. Det vil ofte være sådan, at børn i perioder koncentrerer sig mere om det ene end det andet, og derfor kan man godt opleve, at de i nogle perioder snakker rigtig meget og i andre perioder bruger sig selv mere motorisk.
Det er rigtig godt, at du har meldt jer til babymotorik og jeg er sikker på, at han vil være fint med - men prøv at lade være med at sammenligne. Jeg ved godt, at det er svært og at alle mødre sammenligner deres børn, men som du selv skriver - hvad vil du gøre ved det, hvis han ikke triller? Du gør jo netop alt det du kan ved at lege med ham, gå til babymotorik med ham osv. og så kan du ikke gøre mere:)
Jo mere du kan tumle med ham, jo bedre er det. Vi har inde i øret en snegl, hvor der er væske i og den har betydning for vores balance. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, når man skal stimulere børn motorisk og derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. fordi de derved får styrket deres motorik. Og jeg er sikker på at du til jeres babymotorik-hold vil få en masse idéer til hvordan du kan tumle med ham.
Jeg er på ingen måde bekymret for din lille dreng - den beskrivelse du giver af ham lyder som en rigtig sød, dejlig 5 måneders dreng, som stortrives og som udvikler sig rigtig fint i alle retninger.
Jeg har skrevet bogen "Helens bog om dit barns udvikling" - jeg tænker at den måske vil hjælpe dig lidt og give dig lidt idé om, hvad han skal kunne, hvordan han oplever verden og hvordan du så støtter ham bedst :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! Og fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske