Brev:
Motorisk udvikling 5 måneder
4. september 2014
Alder:
5 mdr.
Motorisk udvikling 5 måneder
Hej Helen,
Tak for din svar sidst jeg skrev, det gav mig lidt mere ro. Siden sidst har jeg haft det bedre, jeg har kontakt med min sundhedsplejerske når jeg har brug for at snakke eller bare bekæftigelse. Selvom jeg har drøftet dette med hende, vil jeg gerne høre din mening.
Jeg er lidt bekymret over min drengs udvikling. Jeg har læst på internettet og i bøger og jeg synes ikke jeg finder noget svar der er ens. Jeg ved ikke om han udvikler sig lige så hurtig som andre børn eller om han er lidt langsom, men sikker :) Han har været ved fysioterapeut pga. lidt fladt hoved da han var 4 mdr. men fysio gav mig heller ikke rigtig nogle svar om han udvikler sig som han skal.
Jeg vil rimse lidt hvad han kan. Min dreng er nu 5 mdr og 2 dage.
- Han kan rejse sig op fra liggende stilling, hvis han hiver i mine fingere.
- Han kan står op hvis jeg holder han om maven.
- Han griber efter han fødder (kunne han da han var 3 mdr, så holdt han op og startet igen nu her)
- Når han ligger på maven dreje sig fra den ene side til den anden.
- Når han ligger på maven gribe efter ting som ligger over hans hoved (triller ikke helt)
- Han griber efter ting og kan put det fra den ene hånd til den anden.
- Han sidder stille hvis man holder ham.
- Kan godt ligger på maven i 20-30 min og flytte sig lidt rundt efter legetøj.
- Når han ligger på ryggen så laver han en "u kurve" hvor hans ben og hoved kommer op (det gør han meget)
Fysioterapaut sagde at han ikke skal sidde selv endnu, jeg putter ham dog i højstolen når han spiser og der sidder han lidt bøjet foran.
Det var mere eller mindre det.
Ser det normalt ud? Min bekymring er over at han ikke triller endnu, hverken fra den ene eller anden side. Jeg arbejder med han og prøver på alle måde at få ham til at trille, men det kan/vil han ikke. Når han ligger på maven har jeg prøvet at holde legetøj over hans hoved for at får han til at trille men det gør han ikke. Han ligger simplethen så stabil. Min sundhedsplejerske siger han skal kunne trille inden han er 6 mdr. men har ikke sagt hvad der skal ske, hvis han ikke gør det.
Vi skal starte til baby motorik i næste uge, jeg frygter at de andre babyer kan mere end ham og at jeg vil føler mig endnu mere som en dårlig mor. Han skal også til 5 mdr. undersøgelse ved lægen i næste uge og der har jeg osgå en frygt for hvad lægen siger. På grund af vores start sammen er jeg bange for at min læge synes.
Ellers er han en dejlig charmetrold. Han smiler hele tiden, han er altid glad. Han er meget opmærksom på alt hvad der sker. Han kigger efter folk og smiler til alle. Han kan lege selv, f.eks. kigge på hans uro og smile til den helt vildt og pludre med den osv. Også han legetøj. Når jeg eller min mand går forbi kigger han efter os, han kigger på tv, han følger alt med øjne. Han har ikke fået tænder endnu så han har hænder i munden hele tiden.
Håber du forstår min bekymring og du kan giv mig nogle råd til hvordan jeg kan motivere ham og hvad jeg skal gør hvis han ikke udvikler sig som han skal.
Den lidt usikker og bekymrende mor :)