Svar: Vaske forneden
11. august 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev:)
Det lyder som om, at det måske har gjort lidt ondt, eller at din datter har haft lidt svie, måske en lille rift, og derfor lige nu forbinder det at blive vasket forneden med noget som ikke er så rart - og så er det helt naturligt at hun presser benene sammen og protesterer. Det er jo egentlig et ret godt sundhedstegn:)
Mit forslag til være, at du prøver at inddrage hende. Prøv at give hende en blød vaskeklud med lidt sæbe på og lad hende selv prøve at vaske sig. Hvis hun selv får lov, så vil hun tage det mere roligt og du vil sandsynligvis efterfølgende kunne få lov til at vaske lidt efter. Bagefter kan hun få en ren klud uden sæbe og prøve at vaske lidt igen.
Inddrag hende også ved at bede hende løfte numsen selv. Lær hende at sætte fødderne i bordpladen, så hun kan stemme fra med fødderne og på den måde løfte hele numsen op, så bleen kan komme ind under hende. Det vil også give hende en følelse af at hun har styr på det, indflydelse på, hvad der foregår, når du skifter hende og på den måde vil hun også bedre kunne acceptere, når du så er nødt til at vaske hende lidt ekstra:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske