Svar: Kaster ting på gulvet

7. august 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Marlene

Tak for dit brev :)

Jeres datter er rigtig godt igang med at undersøge verden omkring sig. Der er rigtig meget at undersøge og rigtig meget at lære. Det er vigtigt at I ikke skælder hende ud, men forsøger at lære hende, det I ønsker hun skal i stedet. Altså guide og vise hende vejen.

Lige nu oplever hun rigtig meget med sine sanser - hun bruger f.eks. sin høresans, når hun banker skeen ned i grøden og hører det klaske, når hun banker tallerkenen i bordet eller ud over bordkanten. Hun bruger sin følesans, når hun smatter maden ud mellem fingrene, kører det rundt på bordet eller i håret. Hun bruger sin smagssans, når hun spiser maden, tygger den og måske tager den ud af munden igen. Hun bruger sin synssans, når hun ser hvordan den tyggede mad ser ud, når hun kikker efter maden, der ryger fra bordkanten og ned på gulvet osv. Det er helt naturligt og kun tegn på en sund udvikling:)

Det er rigtig fint at I hjælper hende med at holde fokus på maden og det at spise og at I lige nu derfor lægger få stykker mad af gangen foran hende. Det gør at hun bedre kan koncentrere sig. Derudover vil det være rigtig godt at I giver hende mad med forskellig konsistens, som stimulerer hendes lyst til at undersøge og udforske. Og så må I også gerne lære hende at spise med en gaffel.

Skemaden skal I give hende, men at spise med en gaffel kan faktisk godt lære nu. Til at begynde med skal I sætte maden på gaflen og prøv så at lade hende selv føre den til munden. Nogle gange vil hun tage maden af gaflen og spise med fingrene og det må ...

Annonce

... hun naturligvis gerne. Brug to gafler, så hun prøver at styre den ene samtidig med at du styrer den anden og hun på den måde kan spejle sig i dig og det du gør.

Sæt ord på det du gerne vi have hende til "ind i munden skat, ind i munden" og at maden smager godt "umm, mam, mam, dejlig mad, mmm mam mam", så hendes fokus bliver på det at spise og at maden smager godt.

Anerkend hendes lyst til at ville bruge sine sanser - uden for middagsbordet. Hvis hun er glad for at banke tallerkene i bordet eller smide den på gulvet, så det giver et højt brag, så lad hende få en tromme eller du kan stable nogle klodser, som hun kan vælte, så hun laver "brag" uden for middagsbordet.

Hvis hun er glad for at køre hånden rundt i havregrøden, kommer maden op i glasset, hælder mælken ud i tallerkene eller lignende, så anerkend og stimuler denne lyst i badekarret. Giv hende masser af små bøtter, kander osv. så hun kan lege med væske. Har hun en sandkasse, så lad hende lege med sand, bygge sandkager osv. Naturligvis underopsyn, så hun ikke spiser sandet:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jo mere du kan stimulerer hendes lyst til at undersøge uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed for at hun kan koncentrere sig om at spise maden, når det så er spisetid.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om de forskellige perioder fra 0-3 år, hvor din datter måske nogle gange gør noget, du ikke helt forstår og hvordan du så møder hende bedst :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!