Afbrudt søvn og hyppig amning

7. august 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Afbrudt søvn og hyppig amning

Hej Helen

For et par måneder siden fik vi den dejligste pige (hun er 10 uger nu). Men vi har lidt udfordringer ift. søvn og amning, som jeg tænker måske hænger sammen.

Hun har nogle spændinger i nakke og ryg, som vi i øjeblikket går til kiropraktor for at få bugt med. Vi har også prøvet med kranio sakral terapi, som hjalp lidt i starten. De første par uger sov hun rigtig meget og så begyndte hun at blive mere urolig, virkede som om hun havde mavesmerter, vågnede hele tiden med kraftig gråd og trak benene op under sig. Men det har jo nok været spændingerne i nakke og ryg…

Den sidste månedstid eller lidt mere har hun sovet meget uroligt om dagen. Nogle dage er hun vågen fra 6 morgen til 8 aften uden sammenhængende lur. Hun falder i søvn – oftest i min favn efter amning, og nogle gange i sin lift, men vågner efter 5-20 min. med kraftig gråd, og sådan fortsætter det. Nogle gange kan jeg berolige hende, hvorefter det gentager sig. Andre gange må jeg tage hende op og efter at have prøvet alt, lægger jeg hende til brystet, hvor hun så falder til ro igen mens hun spiser.

I starten blev hun ammet ca. hver 1½ - 2 time. Så har der været flere uger, hvor hun ville have bryst måske hver time, nogle gange inden der var gået en time. Men det har jo også været meget varmt, så måske har hun været tørstig… Jeg har efter aftale med min sundhedsplejerske prøvet at give hende en flaske MME for at tjekke hvor meget hun spiser, og se om hun sover længere af den grund. Også prøvet at malke ud. Men det har ikke rigtigt givet nogen forskel. Det er lidt uholdbart at hun vil ammes så tit, også fordi jeg har en datter på knap 4 år, som jo også har brug for sin mor. Ifølge min SP får hun det mad hun skal have, men bare delt ud på uhensigtsmæssigt mange gange, som gør at hendes mave skal arbejde hele tiden.

Om aftenen putter jeg hende ved 19-20 tiden sammen med storesøster, og det går uden problemer. Fra sidst eftermiddag vil hun gerne ammes hyppigere, sikkert for at lade op til natten, og så sover hun ved 20 tiden. Ammes ca kl. 23, og derefter ca. hver 2. time. Vågner ved 6-7 tiden om morgen og ligger glad og kigger.

MEN hver gang hun sover dag som nat, så kører hun hænderne rundt i hele hovedet, river sig, klør sig og hiver i sine ører mens hun klynker. Hun vækker sig selv ved dette og hun bliver ved og ved. Ofte stopper det først når jeg tager hende op. Så kan hun lugte mælk og vil ammes, selvom det måske ikke er længe siden.

Så her ...

Annonce

... kommer mine spørgsmål:

- Kan du foreslå en måde hvorpå jeg kan lave intervallerne mellem amning om dagen længere, og vil det være godt med fx 3 timer mellem hovedmåltiderne, og så evt. lidt tørstslukning ved brystet ind i mellem, hvis hun har brug for det?

- Og det samme om natten – er det ift. hendes alder fint hvis der kunne gå lidt længere mellem amningerne om natten? Og hvordan kan jeg mon ændre på det nuværende interval? Det skal lige siges, at hun sover i soveværelset sammen med os og storesøster, så nogle gange tager jeg hende hurtigt op ved gråd, for hun ikke skal vække storesøster, og så ved jeg hun falder hurtigt til ro ved at få bryst, men det er jo en ond cirkel… Hun sover som regel på madrassen mellem mig og hendes vugge (hvor hun også nogle gange sover (med liften i vuggen), men hun sover bedst ved siden af mig, hvor jeg har en hånd på hende og hurtigt vågner hvis jeg kan høre hun klynker osv. Jeg prøver først om jeg kan berolige hende, og ellers tager jeg hende op til mig, hvis hun græder rigtigt..

- Hvor meget bør hun sove om dagen? Og har du idé til hvordan jeg kan forlænge hendes lure? Forhåbentlig får vi bugt med spændingerne snart (hun vil også helst ligge med hovedet til højre side, men dette er vi obs på). Men det virker også som om hun nemt vågner mellem søvnfaserne og stadig er rigtig træt. Nogle gange kan jeg få hende til at sove igen og andre gange ikke uden jeg tager hende op, trøster og ammer hende. Hun sover i sin lift enten i barnevognen ude eller i liften inde i huset.

- Og hvordan kan det være hun klør/kradser sig så meget i ansigtet hele tiden? Hun klør sig når hun er træt, men som sagt også når hun sover… hun har lidt arp, som jeg kæmmer med olie og ellers haft og i perioder får igen mange hormonknopper. Måske er det dem der klør… hun ligger bedst og sover på siden, men så kører hun pludselig ansigtet ned mod madrassen som om næsen klør… her klynker hun selvfølgelig også og til sidst bliver det til rigtig gråd.

Det skal lige siges, at hun følger sin vægtkurve fuldstændigt og blev født til tiden (4 dage over termin). Hun har fine elastikker og ligner bestemt ikke en der mangler noget. Fin afføring hver dag. Jeg sørger for at amme brystet ”i bund” inden skift til anden side, som du anbefaler. Når hun har fået søvn, er hun rigtig glad, smiler og kigger nysgerrigt rundt og bruger arme og ben flittigt.

Jeg håber, du kan hjælpe mig lidt på vej…

Mange hilsner
Mor til to dejlige piger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke