Svar: Hvornår kan man putte i sofa?
7. august 2014
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Nej - det er bestemt ikke alle børn, som har lyst til at sidde og putte, nogle har, men ikke alle. Og særligt børn i 1-1.5 års alderen vil naturligt have rigtig svært ved at sidde stille og lade roen komme over sig.
Jeres dreng er igang med at udforske verden både motorisk og mentalt. Hans nysgerrighed og udforskningstrang er stor. Han er igang hele tiden, både inde og ude og skal undersøge og afprøve igen og igen. Det er rigtig vigtigt, at I lader ham udforske og lære så meget som muligt - og det gør han netop ved at lære med kroppen. Han forsøger at rejse sig, gå ved ting, og bevæger sig naturligt mere og mere rundt på egen hånd. Han strækker sig, forsøger at få fat på ting, flytter rundt på ting for hele tiden at finde ud af, hvordan verden fungerer - og ja, han sidder derfor ikke stille.
Det kan godt ændre sig med tiden. Det er meget sandsynligt at han på sigt viser behov for også at have lidt stille perioder. Perioder, hvor I læser i bøger, hvor I bygger puslespil, synger små sange, laver sanglege osv. og hvor I sidder tæt sammen. Og han kan også vise behov for at putte sig ind til dig på en anden måde, end han måske gør lige nu. Giv ham masser af fysisk kontakt. Tag ham op, kærtegn ham, kram ham, kys ham. Vis ham at du rigtig gerne vil ham. Prøv også at give ham små kildeture f.eks. pandeben, øjesten, næsetip osv. hvor du så kilder ham under hagen eller leg ride-ranke-med ham, hvor han ridder hurtigere og hurtigere på dine lår og tilsidst "glider ned igennem". Det vil være en aktiv måde at være sammen på samtidig med at I fysisk har kontakt.
Overvej også om I kan gå til svømning. Det at være i vand sammen er også en måde at have tæt kontakt på og det kan være rigtig dejlig for både ham og dig. Det samme gælder musik og leg, hvor der også findes forskellige hold.
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske