Svar: Gave idéer til en sund udvikling - 1 år
18. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Legekøkken er en skøn ting, som børn kan få timer til at gå med - det er dog ofte først omkring 2 års alderen at jeres datter rigtig vil kunne begynde at bruge dette. Der er dog masser af gode ting I kan ønske jer, når hun bliver et år :)
I 1-1.5 års alderen er udforskningstrangen stor. Hun vil være igang hele tiden, undersøge alt hvad undersøges kan både ude og inde. Hun lærer med kroppen og skal have mulighed for at bevæge sig, udforske og opleve.
Denne alder er "gå-alderen". Det er her hun rigtigt begynder at rejse sig op og tage de første selvstændige skridt ud i verden og en gå vogn, kan være en god ide. Det skal være af den type, som hun skubber foran sig og gerne med et lille lad, så hun kan placere en dukke eller andet på vognen og gå med dette.
Store klodser som kan stables igen og igen, skilles ad og sættes sammen vil også være et hit. Også gerne klodser, som du bygger tårn af og som hun i starten vælter, men stille og roligt lærer hun at sætte to og flere klodser ovenpå hinanden.
Et hammerbræt, en simpel puttekasse - ting, hvor hun skal dreje på et håndtag, løfte en låge, trykke på en knap eller lignende, hvorefter noget springer frem, der kommer en lyd osv. Der findes mange forskellige ting, - det du skal se efter er noget, hvor en handling fører til noget nyt og sjovt.
En badebold - den er stor og let og mange børn vil synes at det er sjovt at lege med en sådan. I kan sidde og trille til hinanden.
Puslespil med knopper. Det skal være helt simple puslespil, hvor brikken skal passe ned i hullet. Du kan f.eks. købe knop-puslespil med lyd, så brikken med koen siger "muh", "brikken med grisen siger Øf" osv. når de sættes rigtigt i.
Et tog med store vogne, hvor hun kan køre med toget og hvor der f.eks. kan sættes forskellige dyr ned i vognen.
Bøger med tykke papsider og små enkle historier og også gerne med billeder fra hverdagen. Det er tid til at udvikle sproget og det er vigtigt at I synger og læser for jeres datter. Viser hende billeder, sætter ord på og taler om det I ser - både i bogen og i hverdagen. Så når hun ser et billede af en and i bogen og I ser en and i parken, så kan hun koble de to ting.
Badedyr og leg til badekarret. Det kan være vanddyr, som du trækker op og som så kan svømme lidt af sig selv. Det kan være kander, som hun kan hælde af. Det kan være bøtter i forskellige størrelser, som hun kan tømme igen og igen.
Musik og sang - det kan være forskellige instrumenter, som en tromme, en fløjte, rasleæg eller lignende. Du kan også ønske jer et musik-rytmik-kursus, som I kan gå til sammen. Det kan være rigtig dejligt for både forældre og barn, at gå til musik og rytmik, og der findes hold for de 1-2 årige:)
Håber du kan bruge lidt af dette videre :)
Fortsat held og lykke - og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske