Svar: Gave idéer til en sund udvikling - 1 år

18. juli 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Legekøkken er en skøn ting, som børn kan få timer til at gå med - det er dog ofte først omkring 2 års alderen at jeres datter rigtig vil kunne begynde at bruge dette. Der er dog masser af gode ting I kan ønske jer, når hun bliver et år :)

I 1-1.5 års alderen er udforskningstrangen stor. Hun vil være igang hele tiden, undersøge alt hvad undersøges kan både ude og inde. Hun lærer med kroppen og skal have mulighed for at bevæge sig, udforske og opleve.

Denne alder er "gå-alderen". Det er her hun rigtigt begynder at rejse sig op og tage de første selvstændige skridt ud i verden og en gå vogn, kan være en god ide. Det skal være af den type, som hun skubber foran sig og gerne med et lille lad, så hun kan placere en dukke eller andet på vognen og gå med dette.

Store klodser som kan stables igen og igen, skilles ad og sættes sammen vil også være et hit. Også gerne klodser, som du bygger tårn af og som hun i starten vælter, men stille og roligt lærer hun at sætte to og flere klodser ovenpå hinanden.

Et hammerbræt, en simpel puttekasse - ting, hvor hun skal dreje på et håndtag, løfte en låge, trykke på en knap eller lignende, hvorefter noget springer frem, der kommer en lyd osv. Der findes mange forskellige ting, - det du skal se efter er noget, hvor en handling fører til noget nyt og sjovt.

En badebold - den er stor og let og mange børn vil synes at det ...

Annonce

... er sjovt at lege med en sådan. I kan sidde og trille til hinanden.

Puslespil med knopper. Det skal være helt simple puslespil, hvor brikken skal passe ned i hullet. Du kan f.eks. købe knop-puslespil med lyd, så brikken med koen siger "muh", "brikken med grisen siger Øf" osv. når de sættes rigtigt i.

Et tog med store vogne, hvor hun kan køre med toget og hvor der f.eks. kan sættes forskellige dyr ned i vognen.

Bøger med tykke papsider og små enkle historier og også gerne med billeder fra hverdagen. Det er tid til at udvikle sproget og det er vigtigt at I synger og læser for jeres datter. Viser hende billeder, sætter ord på og taler om det I ser - både i bogen og i hverdagen. Så når hun ser et billede af en and i bogen og I ser en and i parken, så kan hun koble de to ting.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Badedyr og leg til badekarret. Det kan være vanddyr, som du trækker op og som så kan svømme lidt af sig selv. Det kan være kander, som hun kan hælde af. Det kan være bøtter i forskellige størrelser, som hun kan tømme igen og igen.

Musik og sang - det kan være forskellige instrumenter, som en tromme, en fløjte, rasleæg eller lignende. Du kan også ønske jer et musik-rytmik-kursus, som I kan gå til sammen. Det kan være rigtig dejligt for både forældre og barn, at gå til musik og rytmik, og der findes hold for de 1-2 årige:)

Håber du kan bruge lidt af dette videre :)

Fortsat held og lykke - og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.