Svar: Tosproget

3. juli 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev:)

Det er dejligt, at jeres datter vokser op og helt naturligt kommer til at tale både dansk og engelsk. Det er en gave, og det får hun rigtig meget glæde af resten af sit liv.

Det er helt korrekt, at I hjemme skal tale dansk. Når I taler jeres modersmål, så vil der komme mange flere nuancer ind i sproget og det er vigtigt. Og hun skal nok lære det engelske, når I bor i England. Det vil altså være godt at I taler dansk hjemme sammen - både når I taler til hinanden og når I taler til jeres datter.

Det er rigtigt at man godt kan opleve at barnets sprogtilegnelse sker en lille smule langsommere, når barnet skal lære to sprog og ikke kun et sprog - men mange gange vil man faktisk opleve, at barnets ordforråd er det samme. Det betyder at jeres datter ikke nødvendigvis kan færre ord, hun vil kunne det samme antal ord, som børn der kun skal lære et sprog - men fordi noget af hendes ordforråd vil være på dansk og andre ord vil være engelske, så kan det virke som om at hendes ordforråd er mindre. Hun kan altså godt lære nogle engelske ord i vuggestuen og hun vil lære nogle danske ord der hjemme og hendes ...

Annonce

... sætninger vil ofte blive bygget med de ord hun nu engang kender. I vil forstå hende rigtig godt, fordi I taler begge sprog, men taler man ikke dansk eller engelsk, så vil hun naturligvis nogle gange sige nogle ord, som I ikke helt forstår.

Det vil ofte også være sådan at I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes samlede ordforråd derfor også være større end man ser hos børn, der kun skal forholde sig til et sprog. Jeres datter vil stille og roligt lære hvad tingene hedder på både dansk og engelsk og vil godt med tiden kunne henvende sig til jer og andre og skifte sprog undervejs. Hun kan altså godt sige til mor og far "se, der er en bil" og vende sig om og se på den engelske pædagog i vuggestuen og sige "look, its a car" eller lignende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vigtigste er at I viser hende, at I forstår hende og at I ikke retter på hende. Det er vigtigt for hendes lyst til at blive ved med at tale og bruge sproget. Læs bøger for hende, syng sange for hende, syng og lav sanglege, hvor I synger og bruger kroppen samtidig, rim og remser osv. Det er rigtig godt og vigtigt for hendes sprogudvikling.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige