Svar: Sprog - 22 mdr.

19. juni 2014

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev:)

Jeg synes det må være en gave, at vokse op og have to sprog som modersmål og I forældre har gjort det helt rigtige, når I taler hvert jeres sprog til jeres dreng. Netop når man taler sit modersprog, så vil der komme mange flere nuancer ind i sproget og han vil lære begge sprog ret godt - og som du selv nævner, så skelner han nu tydeligt om det er mor eller far han henvender sig til:)

Nogle gange vil man opleve at barnets sprogtilegnelse sker en lille smule langsommere, når barnet skal lære to sprog og ikke kun et sprog - men mange gange vil man faktisk opleve, at barnets ordforråd er det samme. Det betyder at jeres dreng ikke nødvendigvis kan færre ord, han kan de samme antal ord som børnene der "kun" taler dansk - men fordi en del af hans ordforråd er dansk og en anden del er norsk, så virker det som om, at hans ordforråd er mindre.

I takt med at han bliver ældre, så vil hans samlede ordforråd sandsynligvis blive større sammenlignet med andre børn, som "kun" skal forholde sig til dansk. Fordi jeres dreng vil kende ordene både på dansk og på norsk.

Dansk og norsk ligner hinanden i opbygning, der er så vidt jeg ved ikke store grammtiske forskelle på hvordan man opbygger sætninger, og det kan derfor være lidt lettere at lære disse to sprog - fordi måden man sammensætter sætninger på og udtaler ord på er nogenlunde sammenlignelig. Men der er naturligt stadig forskelle og derfor skal jeres dreng have den tid, han har behov for.

Og jeg synes faktisk ikke han lyder til at "være bagefter". Han lyder til at have en rigtig fin sprogforståelse - han kommunikerer, forsøger nu at sætte et par ord sammen, forsøger verbalt at give udtryk for sine behov. Han kommunikere også med fagter, tegn, peger, spørger - alt samme super godt, fordi det viser at han er rigtig godt igang med at bruge sit sprog. Og ja - nogle gange så taler han "sort" og han bliver irriteret, når I ikke forstår, hvad han siger - men sådan er det nu engang og I må prøve at forstå det så godt I kan, så han bliver ved med at have lyst til at fortælle jer ting:)

Det vil være helt naturligt at han nu begynder at sætte to små ord sammen "se bil", "meget varm", "hva´det?", "mere mad", "op mor", "nej-nej" og her lyder han som sagt helt alderssvarende. I skal naturligvis sikre jer at hans hørelse er som den skal være - det er vigtigt for sprogets udvikling, at børn kan høre. Derudover skal I gentage ord for ham igen og igen - jo mere han hører ordene, jo bedre vil han huske dem og jo mere vil han naturligt selv begynde at bruge dem.

I 2 års alderen sker der rigtig meget med barnets sprog - og er man bekymret for sproget og vil have f.eks. en talepædagog ind over, så sker dette ofte ikke før 2.5-3 årsalderen, så der er altså masser af tid endnu:)

Brug masser af rim og ...

Annonce

... remser i hverdagen, syng sange med fagter, hvor I danser, bruger jeres krop, jeres mimik - det at bruge kroppen samtidig med at man synger hjælper til sproglig udvikling.

Læs masser af bøger og gerne bøger med billeder og mange illustrationer, hvor I skal lede efter bestemte ting. Bøger med et stort billede i midten og en ramme med illustrationer kan være rigtig godt - så kan I se billedet og tale om tingen i rammen og finde tingen på det store billede, det giver mulighed for at gentage et bestemt ord igen og igen "her er en kat", "skal vi prøve at finde katten", "måske er katten under bordet - næh, der var katten ikke", "måske er katten på stolen - ja der lå en kat", "katten er sort" osv.

Børn i jeres drengs alder vil ofte:

- Forstå enkle instrukser, som f.eks. "kan du hente din bamse?" og vil kunne hente den i et andet rum, huske det og komme tilbage.

- Spørge "hvad er det?" eller "hva´et?" og venter på at få et svar, som barnet nogle gange kun lytter til og andre gange måske prøver at gentage.

- Kunne benævne kropsdele, så når I spørger så peger han "hvor er?" "dit hoved", "din mave", din arm", "dit ben", "dine tæer", "dine øjne", "din mund", "din næse", "dine ører", "dit hår". Nogle af ordene vil han prøve at sige f.eks. "næse, min næse", eller "mave" og I gentager "ja, det er din mave".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Kende sig selv fra andre - Hvis I spørger "hvor er XX (navnet på jeres dreng)?", så ved han at I mener ham. Hvis I spørger "hvor er far?", "farmor?", "hunden?" osv. så vil han kunne pege på personerne eller kæledyret.

- Begynde at udtrykke følelser "glad", "sur", "græder". Det kan være et billede, som viser en pige der græder, han kan pege på billedet og sige "græder" eller "ked" alt efter hvilket ord han har lært. Måske kan han også sige "pige græder" og I kan svare "ja pigen græder, pigen er ked af det" eller lignende.

- Begynder at udtrykke egne følelser og behov - han vil f.eks. kunne komme og fortælle jer at han er tørstig eller at der er tis i bleen.

I skal være opmærksomme på ikke at presse ham til at sige noget bestemt og ikke rette på ham, hvis han siger noget forkert. Det er helt normalt at han feks. kan have svært ved at sige visse konsonanter og f.eks. siger "bar" i stedet for far eller kan sige "go" i stedet for sko. Når I forstår ham, så er det vigtigt at vise ham, at I forstår ham og så blot gentage ordet, så han hører det rigtigt "ja, det er far", "der er dine sko".

Når han tier i forsamlinger, så lad ham lytte og svar for ham, hvis nogen spørger om noget. Han suger til sig og lære en masse - også selvom han i visse situationer kan virke lidt tavs og tilbageholden, det er helt normalt og sådan må han gerne have det.

Jeg håber I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder