Brev:
Sprog - 22 mdr.
19. juni 2014
Alder:
22 mdr.
Sprog - 22 mdr.
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål til dig i forhold til sprogudvikling. Vores dreng er to-sproget. Hans far er norsk og jeg er dansk. Vi bor i Danmark, men har altid prioriteret at tale hvert sit sprog hjemme, både mellem min kæreste og jeg og selvfølgelig også til vores dreng. Det fungerer fint, vi kan tydeligt mærke at vores dreng forstår begge sprog og sagtens kan forholde sig til, hvad vi hver især siger til ham.
Jeg vil spørge dig om du ved noget om "hvor forsinkede" to-sprogede børn kan være før de rigtig slår sig løs med talen. Han er snart 23 mdr. og det er blevet ret tydeligt i forhold til hans jævnaldrende (mest pige-venner) at han er en del bagud sprogligt. Han er lige begyndt at sætte to ord sammen (fx. se bil, veget varm, é år) og der kommer også nye ord hver uge nu, men ikke i nærheden af det hans jævnaldrende kan sige. Desuden siger han mange ord/lyde, som vi præcis ved hvad han mener med, men som på ingen måde lyder noget i nærheden af hverken det danske eller norske ord (fx. sei = færdig). De ord som han kan udtale er ord som er og lyder ret ens på norsk og dansk.
Han taler/pludrer meget, når vi bare er os tre, men større forsamlinger får ham til at tie. Vi er meget opmærksomme på at sætte ord på vores handlinger og hvad vi tror han prøver at fortælle os. Sidstnævnte er der jeg ser den største udfordring. Han er 23 mdr. og forstår jo meget, men det er også bare frustrerende for ham at vi forsøger at forstå ham nogle gange, uden at det lykkes. Det er jo ofte det frustrationer fra børn handler om i denne alder (at sproget ikke rækker), men endnu mere for vores dreng tænker jeg.
Så jeg vil høre dig om hvad du ved om to-sprogede og deres sproglige udfordringer og om der er noget vi skal være særligt opmærksomme på?
Mange tak :)
Hilsen mig