Svar: Nakke og hoved
19. juni 2014
Alder:
2 mdr.
Kære nye og helt almindeligt bekymrede mor :)
Tak for dit brev - og velkommen til :) Og tillykke med den lille pige!
Det lyder som en rigtig god idé, at I lige får en fysioterapeut til at se på jeres datters nakke, skuldre og hoved - netop fordi hun er begyndt at få et lidt skævt kranie, er det vigtigt at finde ud af, hvad det handler om og få rettet op på det, før hun bliver for gammel.
Skævhed i kraniets form opstår altid, når barnet placeres langvarigt i samme stilling. Det vil sige, hvis barnet altid ligger på ryggen, ligger med hovedet drejet til en bestemt side osv. Det er derfor vigtigt at sørge for, at jeres datter ligger så meget som muligt på maven - og det er godt, at hun er så god til det!
Du skal sørge for at dreje hendes hoved, når hun sover, så hovedet kikker skiftevis til venstre og højre - og nu til den modsatte side af, hvor hun er flad, så det flade sted på hovedet bliver aflastet. Du skal være opmærksom, når du bærer hende på din arm - hun skal bæres i både din venstre og højre arm og også meget gerne ligge på maven i din favn - og lige nu bæres mest på den arm, som ikke trykker hendes hoved. Det vil sige at hvis hun f.eks. er skæv i venstre side af hovedet, så skal hun bæres på din venstre arm. Når du bærer hende på venstre arm, så vil hendes højre og dermed ikke flade side være den der 'presses' ind mod dit bryst og den venstre side af hovedet vil være fri.
Du skal på samme måde være opmærksom når hun spiser - uanset om hun får bryst eller flaske, så skal hun så vidt muligt ligge, så hun ikke får tryk på hovedet på den side, hvor hun har tendens til at være flad.
I forbindelse med fødslen eller i tiden efter fødslen vil nogle børn udvikle en stram halsmuskel - det der kaldes torticollis. Denne diagnose kan være primær, som er noget barnet er født med, eller den kan ære sekundær, som ofte ses sammen med lejringsbetinget skævhed af kraniet. Man kan også have en anden form for torticollis, der er en neurologisk sygdom – det er ikke det samme.
Hvis barnet har torticollis, så vil barnet have en skæv hovedholdning fordi musklerne på den ene side af halsen er spændte eller afkortede. Hovedet drejer enten mest til venstre eller mest til højre side og hvis du mærker din datter på siden af halsen, vil du sandsynligvis kunne mærke at hendes muskler i den ene side virker fortykkede og stramme. Det er her at fysioterapeuten kommer ind i billedet, for han/hun vil kunne vurdere om jeres datter har torticollis og vil også kunne hjælpe hende med at få disse muskler strakt ud, ligesom I kan få nogle øvelser, som I selv kan lave med hende.
I forhold til det "at tabe hovedet", når jeres datter ligger på maven, så er det helt naturligt og det skyldes, at hovedet er meget tungt og at hun naturligt ikke har styrke til at holde sit hoved selv endnu. Det er derfor vigtigt at I støtter hendes hoved og guider og hjælper hende, så hun ikke slår sig.
Selvom barnevognen sandsynligvis har god affjedring og hun ligger godt på sin madras osv. så vil det være en god idé at du lige støtte hendes hoved, hvis I kører over kantsten og andre større ujævnheder, hvor du kan fornemme, at det bliver lidt voldsomt for hende.
At hun løfter hovedet og taber det på din brystkasse, når hun ligger i din favn eller at hovedet "kastes lidt fra side til side", når hun ligger i sin barnevogn, burde ikke kunne resultere i skader af hovedet/hjernen - men det er stadig en god idé at du støtter hendes hoved, når du har mulighed for det :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske