Nakke og hoved

19. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Nakke og hoved

Hej Helen.

Min datter på knap 8 uger har siden hun blev født været god til at løfte hovedet og til selv at dreje hovedet. Hun har altid haft en favorit-side (venstre). Det har resulteret i, at hun har fået en fladt/skævt hoved. Vi får en fysioterapeut til at kigge på hende om nogle dage, og vi håber at kunne finde en forklaring. Jeg har hørt, at børn der er gode til at løfte hovedet fra fødslen, kan have nogle nakkeproblemer. Er det rigtigt?

Jeg skriver, fordi jeg er blevet bekymret for når hun ligger på maven på vores bryst eller skulder, og hun så løfter hendes hoved ret højt og kigger sig omkring, så "taber" hun sommetider hovedet ret hurtigt og slår det ned mod vores ...

Annonce

... bryst/skulder. Hun har altid været meget opmærksom og vil gerne kigge sig omkring og kan godt lide at ligge på vores bryst på maven. Kan det resultere i skader af hovedet/hjernen hvis hun slår hovedet mod vores bryst/skulder når hun har løftet hovedet? Jeg ved ikke om det lyder totalt dumt, men man har vel fået disse mor-bekymringer ;-)

En anden ting er, at vi har opdaget at når hun ligger i hendes barnevogn, og vi f.eks. kører over kantsten eller andre lignende bump, ligger hun og ryster og hendes hoved ryger fra side-til-side. Jeg blev ret forskrækket da jeg opdagede det, og vi støtter nu med stofbleer rundt om. Kan der ske skader af dette?

Med venlig hilsen
den ny- og veletablerede bekymrings-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor