Brev:
Nakke og hoved
19. juni 2014
Alder:
2 mdr.
Nakke og hoved
Hej Helen.
Min datter på knap 8 uger har siden hun blev født været god til at løfte hovedet og til selv at dreje hovedet. Hun har altid haft en favorit-side (venstre). Det har resulteret i, at hun har fået en fladt/skævt hoved. Vi får en fysioterapeut til at kigge på hende om nogle dage, og vi håber at kunne finde en forklaring. Jeg har hørt, at børn der er gode til at løfte hovedet fra fødslen, kan have nogle nakkeproblemer. Er det rigtigt?
Jeg skriver, fordi jeg er blevet bekymret for når hun ligger på maven på vores bryst eller skulder, og hun så løfter hendes hoved ret højt og kigger sig omkring, så "taber" hun sommetider hovedet ret hurtigt og slår det ned mod vores bryst/skulder. Hun har altid været meget opmærksom og vil gerne kigge sig omkring og kan godt lide at ligge på vores bryst på maven. Kan det resultere i skader af hovedet/hjernen hvis hun slår hovedet mod vores bryst/skulder når hun har løftet hovedet? Jeg ved ikke om det lyder totalt dumt, men man har vel fået disse mor-bekymringer ;-)
En anden ting er, at vi har opdaget at når hun ligger i hendes barnevogn, og vi f.eks. kører over kantsten eller andre lignende bump, ligger hun og ryster og hendes hoved ryger fra side-til-side. Jeg blev ret forskrækket da jeg opdagede det, og vi støtter nu med stofbleer rundt om. Kan der ske skader af dette?
Med venlig hilsen
den ny- og veletablerede bekymrings-mor