Svar: Lysfølsom baby
11. juni 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Nogle børn er mere lysfølsomme end andre og især nu, hvor sollyset jo er stærkt, så kan din datter naturligt reagerer.
Det er helt normalt, at børn kan have svært ved at komme inde fra huset og ud i havens skarpe lys - og at de i den forbindelse putter sig ind til skulderen, for at få lidt mørke og ro. De fleste børn vil også misse med øjnene og forsøge at gemme hovedet, hvis sollyset pludselig rammer dem igennem bilruden eller når de tages op fra middagsluren, hvor de har ligge under skyggen fra kalechen og kommer ud i det klare solskin.
Men når det er sagt, så vil de fleste børn dog også efter lidt rolig tilvænning og med en solskygge, solhat eller under et skyggefuldt træ, godt kunne være ude…
Den hvide farve er meget skarp, når lyset rammer den. Bruger du hvidt tøj til din datter, har hun hvidt sengetøj eller lignende? Du kunne prøve med flere farver, som ikke er så skarpe, når sollyset rammer dem. Også tøj du selv har på - måske skal du undgå kridhvide bluser og skjorter… Visse neonfarver, kan også virke meget skarpe, når lyset rammer dem f.eks. neongul og neongrøn...
Hun har ingen problemer med at se umiddelbart og hendes øjne er ikke røde, øjnene virker ikke irriterede, pupillerne ser fine ud osv. og det lyder derfor ikke som at der er noget galt med hendes øjne. Hvis det fortsætter, så synes jeg dog at du skal drøfte det med jeres læge. Du kan også overveje at kontakte en øjenlæge, hvis du oplever at hun fortsat har problemer med lysfølsomhed, simpelthen for at finde ud af om der kan være en forklaring, som måske skal behandles… Også babyer kan få briller, hvis det er nødvendigt:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske