Forstoppelse og fald i vækstkurve

11. juni 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Forstoppelse og fald i vækstkurve

Kære Helen

Tak for dine tidligere svar angående lillebror, det har været til stor hjælp!

Vi har fortsat problemer med forstoppelsen og vi er nu, med lægens ordinering, oppe på 30 ml laktulose. Det virkede fint i starten, men som det har gået tidligere med stigningerne i laktulose dosis så kommer forstoppelsen igen. Her i morges var jeg nødsaget til at give ham mikrolax (på trods af de 30 ml laktulose). Nu har jeg været til lægen og hun sagde at jeg bare skulle fortsætte med laktulosen også ville hun skrive en henvisning til børneafdelingen for yderligere udredning.

Vi har fået svar tilbage på blodprøver om cøliaki og blodprocent, begge var helt normale. Jeg pressede lidt på for at prøve movicol og hun gav sig til sidst - men hun har udskrevet noget der hedder ”Forlax Junior 4g”. Det må vi prøve i morgen tidlig- hun sagde at vi skulle fortsætte med laktulosen og evt nedtrappe den. Der står at forlax skal blandes op med mindst en halv deciliter vand - kan jeg blande det op i vandet og trække det op i en 5ml sprøjte og give ham det på den måde? Det er han nemlig så vant til med laktulosen og det går fint. Jeg er ikke sikker på at han vil drikke det af flaske, selvom vi har trænet med vand.

Han har taget 500g på siden han var 5 mdr gammel - hans vægt står stadig på præcis det samme hver gang jeg får ham vejet. Han spiser fortsat næsten ikke noget. Mos og ...

Annonce

... grød bryder han sig ikke om - han vil helst selv proppe lidt i munden. Det er dybt frustrerende for det er jo ikke så næringstæt som mos og grød.

Jeg ammer fortsat. Jeg ammer ved 13 tiden, 19.30 og enten 21 (han har det med at vågne 30-60 min efter at han er lagt og er dybt ulykkelig og her må jeg ofte amme igen) eller midnat. Når så han sover tungt plejer han at kunne sove natten igennem til morgen.

Jeg har fulgt din dagsplan i din bog, men jeg er meget splittet. Jeg har skåret kraftigt ned på amningerne for at få ham til at spise mere, men det virker ikke rigtigt til at hjælpe. Jeg er i tvivl om hvorvidt at jeg bare skal amme ham som han gerne vil, samtidig med at jeg selvfølgelig tilbyder ham mad ved siden af. I hvert fald indtil at han bliver udredt på børneafdelingen. Jeg er bare så bekymret for hans manglende vægtstigning gennem flere måneder.

Han er blevet rigtig god til at drikke vand af kop og det få han ofte i løbet af dagen.

Til sidst vil jeg spørge dig ind til at han fået røde knopper mange steder på kroppen gennem den seneste uge. I ansigtet, benene og hænderne. De forsvinder når man trykker på dem - han virker ikke til at være generet af dem. Vi har bruger altid neutral vaskepulver og samme neutral badeshampoo. Hvad mon det kan være?
Han er ellers glad nok og er meget motorisk dygtig på gulvet.

Venlig hilsen
den stadigt bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!