Brev:
Forstoppelse og fald i vækstkurve
11. juni 2014
Alder:
8 mdr.
Forstoppelse og fald i vækstkurve
Kære Helen
Tak for dine tidligere svar angående lillebror, det har været til stor hjælp!
Vi har fortsat problemer med forstoppelsen og vi er nu, med lægens ordinering, oppe på 30 ml laktulose. Det virkede fint i starten, men som det har gået tidligere med stigningerne i laktulose dosis så kommer forstoppelsen igen. Her i morges var jeg nødsaget til at give ham mikrolax (på trods af de 30 ml laktulose). Nu har jeg været til lægen og hun sagde at jeg bare skulle fortsætte med laktulosen også ville hun skrive en henvisning til børneafdelingen for yderligere udredning.
Vi har fået svar tilbage på blodprøver om cøliaki og blodprocent, begge var helt normale. Jeg pressede lidt på for at prøve movicol og hun gav sig til sidst - men hun har udskrevet noget der hedder ”Forlax Junior 4g”. Det må vi prøve i morgen tidlig- hun sagde at vi skulle fortsætte med laktulosen og evt nedtrappe den. Der står at forlax skal blandes op med mindst en halv deciliter vand - kan jeg blande det op i vandet og trække det op i en 5ml sprøjte og give ham det på den måde? Det er han nemlig så vant til med laktulosen og det går fint. Jeg er ikke sikker på at han vil drikke det af flaske, selvom vi har trænet med vand.
Han har taget 500g på siden han var 5 mdr gammel - hans vægt står stadig på præcis det samme hver gang jeg får ham vejet. Han spiser fortsat næsten ikke noget. Mos og grød bryder han sig ikke om - han vil helst selv proppe lidt i munden. Det er dybt frustrerende for det er jo ikke så næringstæt som mos og grød.
Jeg ammer fortsat. Jeg ammer ved 13 tiden, 19.30 og enten 21 (han har det med at vågne 30-60 min efter at han er lagt og er dybt ulykkelig og her må jeg ofte amme igen) eller midnat. Når så han sover tungt plejer han at kunne sove natten igennem til morgen.
Jeg har fulgt din dagsplan i din bog, men jeg er meget splittet. Jeg har skåret kraftigt ned på amningerne for at få ham til at spise mere, men det virker ikke rigtigt til at hjælpe. Jeg er i tvivl om hvorvidt at jeg bare skal amme ham som han gerne vil, samtidig med at jeg selvfølgelig tilbyder ham mad ved siden af. I hvert fald indtil at han bliver udredt på børneafdelingen. Jeg er bare så bekymret for hans manglende vægtstigning gennem flere måneder.
Han er blevet rigtig god til at drikke vand af kop og det få han ofte i løbet af dagen.
Til sidst vil jeg spørge dig ind til at han fået røde knopper mange steder på kroppen gennem den seneste uge. I ansigtet, benene og hænderne. De forsvinder når man trykker på dem - han virker ikke til at være generet af dem. Vi har bruger altid neutral vaskepulver og samme neutral badeshampoo. Hvad mon det kan være?
Han er ellers glad nok og er meget motorisk dygtig på gulvet.
Venlig hilsen
den stadigt bekymrede mor