Brev:
Lysfølsom baby
11. juni 2014
Alder:
5 mdr.
Lysfølsom baby
Hej Helen,
Endnu et spørgsmål fra mig!
Min datter er 4 1/2 mdr og har altid været meget følsom for lys - Dog er det først nu jeg sådan rigtig har bidt mærke i det, fordi jeg efterhånden synes det er lidt bekymrende/irriterende.
Især nu, hvor sommeren er kommet er det blevet lidt en hæmsko for udendørs hygge og jeg havde nok en forestilling om dejlige dage i parken (Som vi bor klods op ad), i venners haver, at hun kunne ligge i barnevognen og følge lidt med i det pulserende liv uden for hjemmets fire vægge etc etc.
Desværre er det ikke rigtig muligt, da hun misser med øjnene og gemmer hovedet ved min skulder så snart vi kommer udenfor. De par gange, hvor jeg har haft hende med i parken (I skyggen selvfølgelig) er hun hurtigt blevet ked af det og det har været en kort 'fornøjelse'. Dette på trods af hat med solskygge og skygge under træerne.
Det er det samme i barnevognen, hvor hun straks vender hovedet til siden, når vi triller ud af døren og ligger med lukkede øjne - På trods af en kaleche som skygger. Jeg slår en stofklud for åbningen, så snart vi går i solen og løfter den væk, når vi igen er i skyggen - Og det er efterhånden blevet anstrengende at køre med hende ude.. Det samme i autostolen, hvor hun jo også indimellem bliver ramt af lys - Derfor må man konstant sidde og skærme hende, hvilket jo er svært, hvis man kører med hende alene.
Vi har købt solbriller til hende, som hun accepterer indimellem, men som jo også er sjove at pille af:)
Er det normalt? Går det over? Så vi snart kan lufte hende lidt ude i det grønne, som jeg jo så gerne vil - For hendes OG min skyld:)
Vil lige tilføje at hendes øjne ser normale ud - De er ikke røde, pupillerne er ens og hun klør sig ikke i øjnene, medmindre hun er træt.
Hun ser også helt fint - Det er jeg ret sikker på, da hun ofte bliver fascineret af små ting, som hun rækker ud efter og får fat i uden problemer…
I øvrigt er det ikke et problem i kunstigt lys - Kun udendørs…
Hilsen