Svar: Pludselig ked af bad
4. juni 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
De fleste børn er lidt ældre før de får en periode, hvor de pludselig kan være bange for at komme i bad - det kan dog ikke udelukkes at der er en sammenhæng mellem institutionsstart og skift af svømmehold - det er jo to større ændringer i jeres datters liv, samtidig med at hun jo også bliver ældre og mere bevidst.
Det at starte i vuggestue er naturligvis et noget større skift end at skifte svømmehold, men stadig kan et svømmehold være meget anderledes - er det en anden underviser? Hvordan er de andre børn? Græder de mere, pjasker de mere med vandet, er de mere urolige osv.? Det kan alt sammen spille ind.
Tidspunktet for svømning kan også spille ind. Måske plejer I at gå om formiddagen og nu går I om eftermiddagen eller om aftenen, hvor din datters overskud måske ikke er så stort. Der er måske andre i svømmehallen samtidig, så der generelt er mere larm og høje lyde i hallen, hvor der plejer at være mere ro. Der kan være mange forklaringer.
Hendes alder og spirende bevidsthed - hun oplever jo at du om dagen går fra hende og det kan naturligvis godt gøre at hun har behov for at klynge sig lidt ekstra til dig og det mærker du så i forskellige situationer. Både derhjemme, men også i svømmehallen…
Det er helt okay at holde pause fra badekarret hjemme i en periode, men prøv at medtænke hvad signaler du sender. Måske begynder du selv at signalere, at det her vil hun måske ikke kunne lide, du forbereder dig på, at hun måske bliver ked af det og det mærker hun. Det kan derfor være en rigtig god idé at du er opmærksom på at virke helt rolig og signalere, at det at komme i bad stadig er rigtig sjovt og rigtig dejligt.
Prøv med så lidt vand i badekarret som muligt og lad hende lege mere end hun bader, så hun igen bliver helt tryg ved situationen. Prøv også at tage hende på armen og gå i brusebad med hende for at se om hun vil acceptere dette og måske synes det er ekstra sjovt. Prøv evt. at lade far overtaget badet i en periode, for at få brudt hele situationen og lade ham skabe et nyt ritual de to imellem :)
Fyld vand i badekarret før hun kommer ind i badeværelset, så badet er parat. Brug evt. skumbad, så der er masser af bobler og skum, som hun måske vil synes er sjovt og som samtidig vil dække vandet og dermed det hun lige nu ikke er så tryg ved. Sørg for at der er masser af legeting og brug gerne en lille kande, små skåle, bøtter osv. når I vasker hende i stedet for at bruge bruseren.
Kom skridsikker måtte i bunden af badekarret, så hun ikke risikere at glide eller falde. Hvis du bruger olie i badet, kan det blive meget glat og hvis hun har oplevet at glide eller være ved at falde, så kan hun blive rigtigt bange for at det skal ske igen - også selvom hun ikke kan sætte ord på. Man kan sige at kroppen husker…
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske