Svar: Pludselig ked af bad

4. juni 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

De fleste børn er lidt ældre før de får en periode, hvor de pludselig kan være bange for at komme i bad - det kan dog ikke udelukkes at der er en sammenhæng mellem institutionsstart og skift af svømmehold - det er jo to større ændringer i jeres datters liv, samtidig med at hun jo også bliver ældre og mere bevidst.

Det at starte i vuggestue er naturligvis et noget større skift end at skifte svømmehold, men stadig kan et svømmehold være meget anderledes - er det en anden underviser? Hvordan er de andre børn? Græder de mere, pjasker de mere med vandet, er de mere urolige osv.? Det kan alt sammen spille ind.

Tidspunktet for svømning kan også spille ind. Måske plejer I at gå om formiddagen og nu går I om eftermiddagen eller om aftenen, hvor din datters overskud måske ikke er så stort. Der er måske andre i svømmehallen samtidig, så der generelt er mere larm og høje lyde i hallen, hvor der plejer at være mere ro. Der kan være mange forklaringer.

Hendes alder og spirende bevidsthed - hun oplever jo at du om dagen går fra hende og det kan naturligvis godt gøre at hun har behov for at klynge sig lidt ekstra til dig og det mærker du så i forskellige situationer. Både derhjemme, men også i svømmehallen…

Det er helt okay at holde pause fra badekarret hjemme i en periode, men prøv at medtænke hvad signaler du sender. Måske begynder du selv at signalere, at det her vil hun ...

Annonce

... måske ikke kunne lide, du forbereder dig på, at hun måske bliver ked af det og det mærker hun. Det kan derfor være en rigtig god idé at du er opmærksom på at virke helt rolig og signalere, at det at komme i bad stadig er rigtig sjovt og rigtig dejligt.

Prøv med så lidt vand i badekarret som muligt og lad hende lege mere end hun bader, så hun igen bliver helt tryg ved situationen. Prøv også at tage hende på armen og gå i brusebad med hende for at se om hun vil acceptere dette og måske synes det er ekstra sjovt. Prøv evt. at lade far overtaget badet i en periode, for at få brudt hele situationen og lade ham skabe et nyt ritual de to imellem :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Fyld vand i badekarret før hun kommer ind i badeværelset, så badet er parat. Brug evt. skumbad, så der er masser af bobler og skum, som hun måske vil synes er sjovt og som samtidig vil dække vandet og dermed det hun lige nu ikke er så tryg ved. Sørg for at der er masser af legeting og brug gerne en lille kande, små skåle, bøtter osv. når I vasker hende i stedet for at bruge bruseren.

Kom skridsikker måtte i bunden af badekarret, så hun ikke risikere at glide eller falde. Hvis du bruger olie i badet, kan det blive meget glat og hvis hun har oplevet at glide eller være ved at falde, så kan hun blive rigtigt bange for at det skal ske igen - også selvom hun ikke kan sætte ord på. Man kan sige at kroppen husker…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder