Svar: Vuggestue - 10 mdr.

29. maj 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder så fint det du fortæller - det lyder som om at I har mulighed for at give din datter en rigtig god indkøring og tage den tid det nu engang tager. Jeg kan godt forstå du synes det er svært at aflevere hende, når du selv er hjemme, men tænker at det netop er rigtig godt at du jo er fleksibel og kan hente hende, hvis det pludselig viser sig svært for hende at skulle være der.

Jeg synes det er et stort privilegium kun at skulle være i vuggestuen tirsdag, onsdag og torsdag og kunne være hjemme fredag, lørdag, søndag, mandag. Jeg er sikker på at rigtig mange børnefamilier vil misunde jer denne løsning! Det kan naturligvis godt være at indkøringen kommer til at tage lidt længere tid, når hun ikke kommer hver dag, modsat, så vil hun også have en god lang "restitutions-periode" hjemme, hvor hun kan finde tryghed og bygge nye ressourcer op i forhold til at skulle afleveres igen. Det er naturligt en meget stor omvæltning for hende, at skulle starte institution, der er rigtig meget nyt at skulle forholde sig til - hos jer også et andet sprog og en lidt anden kultur end hun måske er vant til hjemme og det vil naturligt trætte hende ekstra. Så jeg synes ikke det er noget problem, at hun "kun" er der 3 dage om ugen, tværtimod.

Jeg tænker også at netop fordi du har mulighed for en vis fleksibilitet, så vil du måske kunne lade hende deltage i vuggestuens arrangementer, hvis der sker noget særligt en dag, hvor hun normalt har fri. Men hvis ikke der er noget særligt på programmet, så kan hun naturligvis være derhjemme sammen med ...

Annonce

... dig.

Hun er stadig så lille at hun ikke leger med de andre børn. Lige nu er det mest spændende at kikke på de andre, bruge tiden netop på at observere verden. Når hun bliver ældre vil hun naturligt have glæde af at lege med de andre børn, men det er ofte først i 2-3 års alderen at børn begynder at lege det man kalder "rollelege", som far, mor, børn osv. Hun vil i denne alder elske at efterligne de andre børn og vokse af det, når hun prøver at gøre som de andre gør. En 2 årig vil ofte også nyde at kune være mere selvstændig, prøve grænser af osv. og kan profitere rigtig godt af at være i vuggestue, modtage små instruktioner sammen med andre børn eller alene og skulle udføre disse. Men med den alder hun har nu og det næste år til halvandet frem, er behovet for daglig vuggestue ikke særlig stort - og som sagt, så lyder jeres løsning rigtig dejlig for jer alle!

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvornår hun så viser behov for at være mere i vuggestue må tiden vise. Hvis du gerne vil lave noget sammen med hende, så I ikke "bare" går derhjemme, så kan du jo tilmelde jer gymnastik, musik og bevægelse, svømning eller andet, som I kan gå til torsdag eller fredag. På den måde bliver hun udfordret, men I har også tid sammen og nyder tiden med hinanden. Det er dog ikke noget I behøver - hvis I trives med at være derhjemme, så er det også helt okay :) Du skal gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst i jeres familie.

Når hun bliver 3 år skal hun måske i børnehave, men også i denne alder kan hun have stort glæde af en ugentlig fridag… :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år