Svar: Vuggestue - 10 mdr.
29. maj 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder så fint det du fortæller - det lyder som om at I har mulighed for at give din datter en rigtig god indkøring og tage den tid det nu engang tager. Jeg kan godt forstå du synes det er svært at aflevere hende, når du selv er hjemme, men tænker at det netop er rigtig godt at du jo er fleksibel og kan hente hende, hvis det pludselig viser sig svært for hende at skulle være der.
Jeg synes det er et stort privilegium kun at skulle være i vuggestuen tirsdag, onsdag og torsdag og kunne være hjemme fredag, lørdag, søndag, mandag. Jeg er sikker på at rigtig mange børnefamilier vil misunde jer denne løsning! Det kan naturligvis godt være at indkøringen kommer til at tage lidt længere tid, når hun ikke kommer hver dag, modsat, så vil hun også have en god lang "restitutions-periode" hjemme, hvor hun kan finde tryghed og bygge nye ressourcer op i forhold til at skulle afleveres igen. Det er naturligt en meget stor omvæltning for hende, at skulle starte institution, der er rigtig meget nyt at skulle forholde sig til - hos jer også et andet sprog og en lidt anden kultur end hun måske er vant til hjemme og det vil naturligt trætte hende ekstra. Så jeg synes ikke det er noget problem, at hun "kun" er der 3 dage om ugen, tværtimod.
Jeg tænker også at netop fordi du har mulighed for en vis fleksibilitet, så vil du måske kunne lade hende deltage i vuggestuens arrangementer, hvis der sker noget særligt en dag, hvor hun normalt har fri. Men hvis ikke der er noget særligt på programmet, så kan hun naturligvis være derhjemme sammen med dig.
Hun er stadig så lille at hun ikke leger med de andre børn. Lige nu er det mest spændende at kikke på de andre, bruge tiden netop på at observere verden. Når hun bliver ældre vil hun naturligt have glæde af at lege med de andre børn, men det er ofte først i 2-3 års alderen at børn begynder at lege det man kalder "rollelege", som far, mor, børn osv. Hun vil i denne alder elske at efterligne de andre børn og vokse af det, når hun prøver at gøre som de andre gør. En 2 årig vil ofte også nyde at kune være mere selvstændig, prøve grænser af osv. og kan profitere rigtig godt af at være i vuggestue, modtage små instruktioner sammen med andre børn eller alene og skulle udføre disse. Men med den alder hun har nu og det næste år til halvandet frem, er behovet for daglig vuggestue ikke særlig stort - og som sagt, så lyder jeres løsning rigtig dejlig for jer alle!
Hvornår hun så viser behov for at være mere i vuggestue må tiden vise. Hvis du gerne vil lave noget sammen med hende, så I ikke "bare" går derhjemme, så kan du jo tilmelde jer gymnastik, musik og bevægelse, svømning eller andet, som I kan gå til torsdag eller fredag. På den måde bliver hun udfordret, men I har også tid sammen og nyder tiden med hinanden. Det er dog ikke noget I behøver - hvis I trives med at være derhjemme, så er det også helt okay :) Du skal gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst i jeres familie.
Når hun bliver 3 år skal hun måske i børnehave, men også i denne alder kan hun have stort glæde af en ugentlig fridag… :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske