Svar: Sutten hænder

21. maj 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maja

Tak for dit brev :)

Det er som du skriver led i en helt normalt sund og god udvikling, at din datter sutter på sine fingre og hænder. Men jeg kan godt høre, at det lyder voldsomt hos jer og at hendes hud ikke rigtig kan holde til det…

Der kan naturligvis være flere ting, som spiller ind og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

Der ingen tvivl om at hendes suttebehov nok er stort. Bruger hun sut? Selvom hun måske ikke har ville bruge sutten før, kan det godt være en idé at introducere en sådan nu. Jeg ved at jeres datter får flaske og nogle gange har børn der får flaske brug for at få suttet lidt ekstra. Jeg vil derfor foreslå dig, at du prøver at give flaske og så følge efter med en sut efter måltidet. Jeg tænker at hvis noget af hendes suttebehov kan blive stillet her, så vil hun måske ikke behøve sutte helt så meget på hænder imellem måltiderne…

Tandfrembrud er en god overvejelse - men det lyder ikke som om at der er tænder på vej. Selvom dit øje ikke er trænet, så vil du ganske givet godt kunne se tænder, hvis de er på vej…

En infektion i munden kan også være en forklaring - hun kan f.eks. have svamp i munden, trøske - har hun hvide belægninger på tungen, i gangen, på gummerne, på indersiden af kinderne, så er det svamp og det skal behandles.

Det er en god idé at finde en erstatning for hendes hænder, så huden kan få lidt ...

Annonce

... ro og få mulighed for at hele. En bidering, som du har forsøgt er en god idé. Det kan også være legetøj, en rangle eller lignende. Du kan også prøve at købe en kombineret tandbørste og bidering. Det at bideringen har "tandbørstehår", vil hun måske synes om. Du kan også købe en kølebidering - den gøres kold i køleskabet og det vil måske gøre den mere spændende at sutte på.

Du fortæller at hun nyder også at tygge på dine fingre. Du kan købe en fingertandbørste fra Nuby. Den kan du sætte på din egen finger og så massere hendes gummer med. Jeg tænker at hvis du kan massere og stimulere hende lidt i munden på denne måde et par gange dagligt, så vil hendes behov for at gumle på sine hænder måske også kunne nedsættes lidt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun er lige nu knap 4 måneder, men i takt med at hun bliver ældre, og kan begynde med lidt skemad, så kan du naturligvis også give hende lidt agurk eller blød frugt at sutte på. Til at begynde med, kan du prøve at holde det, så hun blot sutter lidt på det du giver hende og så du styrer det, men i takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt kunne styre det mere selv. Hun vil også kunne få et frugtnet, som du kan komme lidt frisk frugt i, som hun så kan ligge og sutte på. Det vil igen stimulere hendes lyst til at sutte og bruge munden og samtidig aflaste hendes hænder og hud.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor