Svar: Sutten hænder
21. maj 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev :)
Det er som du skriver led i en helt normalt sund og god udvikling, at din datter sutter på sine fingre og hænder. Men jeg kan godt høre, at det lyder voldsomt hos jer og at hendes hud ikke rigtig kan holde til det…
Der kan naturligvis være flere ting, som spiller ind og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.
Der ingen tvivl om at hendes suttebehov nok er stort. Bruger hun sut? Selvom hun måske ikke har ville bruge sutten før, kan det godt være en idé at introducere en sådan nu. Jeg ved at jeres datter får flaske og nogle gange har børn der får flaske brug for at få suttet lidt ekstra. Jeg vil derfor foreslå dig, at du prøver at give flaske og så følge efter med en sut efter måltidet. Jeg tænker at hvis noget af hendes suttebehov kan blive stillet her, så vil hun måske ikke behøve sutte helt så meget på hænder imellem måltiderne…
Tandfrembrud er en god overvejelse - men det lyder ikke som om at der er tænder på vej. Selvom dit øje ikke er trænet, så vil du ganske givet godt kunne se tænder, hvis de er på vej…
En infektion i munden kan også være en forklaring - hun kan f.eks. have svamp i munden, trøske - har hun hvide belægninger på tungen, i gangen, på gummerne, på indersiden af kinderne, så er det svamp og det skal behandles.
Det er en god idé at finde en erstatning for hendes hænder, så huden kan få lidt ro og få mulighed for at hele. En bidering, som du har forsøgt er en god idé. Det kan også være legetøj, en rangle eller lignende. Du kan også prøve at købe en kombineret tandbørste og bidering. Det at bideringen har "tandbørstehår", vil hun måske synes om. Du kan også købe en kølebidering - den gøres kold i køleskabet og det vil måske gøre den mere spændende at sutte på.
Du fortæller at hun nyder også at tygge på dine fingre. Du kan købe en fingertandbørste fra Nuby. Den kan du sætte på din egen finger og så massere hendes gummer med. Jeg tænker at hvis du kan massere og stimulere hende lidt i munden på denne måde et par gange dagligt, så vil hendes behov for at gumle på sine hænder måske også kunne nedsættes lidt.
Hun er lige nu knap 4 måneder, men i takt med at hun bliver ældre, og kan begynde med lidt skemad, så kan du naturligvis også give hende lidt agurk eller blød frugt at sutte på. Til at begynde med, kan du prøve at holde det, så hun blot sutter lidt på det du giver hende og så du styrer det, men i takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt kunne styre det mere selv. Hun vil også kunne få et frugtnet, som du kan komme lidt frisk frugt i, som hun så kan ligge og sutte på. Det vil igen stimulere hendes lyst til at sutte og bruge munden og samtidig aflaste hendes hænder og hud.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske