Svar: River og niver

6. maj 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Nu har jeg jo haft fornøjelse af at følge jeres lille familie i et par måneder og jeg er helt sikker på at de andre ikke vil tænke dårligt om dig som mor. Du er meget opmærksom på din datter og gør dig rigtig mange gode overvejelser :) Måske vil de nogle gange undre sig, fordi du gør tingene anderledes - I bor jo ikke i DK, så der kan godt være nogle kulturelle forskelle, men det er jo okay - og det betyder jo ikke at du ikke gør det godt :)

Din datter har naturligt rigtig svært ved at styre sine bevægelser og kan ikke kærtegne. Det lærer hun efterhånden. Når hun gerne vil mærke, så bruger hun sin krop, hun bruger sine hænder, sine fingre, sin mund. Derfor vil hun nogle gange komme til at rive dig eller rive sig selv, ligesom hun også kan komme til at bide. Det er som du skriver ikke bevidst og ikke ondt ment, men blot udtryk for at hun naturligt stadig motorisk har svært ved helt at styre sine bevægelser:)

Det er rigtig godt at du sørger for at klippe hende negle, så hun ikke kan kradse sig selv. Det er også rigtig fint at du prøver at give hende sutten eller noget andet i hånden. Når du sidder med hende, når du ammer, eller når hun ligger ved siden af dig, vil det nogle gange kunne hjælpe at holde hende i hænderne, så du på den måde hjælper hende til lidt fysisk ro, hjælper hende til at slappe af. I stedet for at hun ligger og banker med sin sut, så kan du holde hende i hænderne og ...

Annonce

... hjælpe hende til at slappe af.

Du kan også med den alder hun har nu synge fagte sange for hende, hvor du bruger dine hænder imens du synger. Det kan f.eks. være "lille Peter Edderkop", hvor du med dine fingre, viser hvordan Peter kravler, bliver skyllet ned af regnen osv. Og hun vil kunne se på dig, forsøge at efterligne dine bevægelser, prøve selv at bevæge sine fingre og det kan hjælpe hende en større bevidsthed om at bruge fingre og hænder mere bevidst.

Det samme ved middagsbordet - det vil være rigtig godt at give hende små stykker mad, som hun kan øve sig i at spise med pincetgreb, tage med to fingre og føre til munden. Du kan også prøve at give hende en lille æske rosiner, hvor hun selv kan øve sig i at fiske rosinerne op og spise dem (HUSK max 50 gram rosiner om ugen), hvilket også vil være en måde at styrke hendes koordinationsevne på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle gange kan det også hjælpe at give hende lidt babymassage eller at stryge ligeså forsigtigt med en blød fjer, et stykke blødt stof eller lignende på hendes krop. Det kan være næsten meditativt og hun vil måske ligge helt stille og mærke, hvordan du "kilder" hende fra ansigtet og ned over kroppen. Det kan også være med til at give hende lidt ro, så hun ikke ligger og "flagrer" med armene.

Det skal nok gå godt med indkøring i vuggestue, selvom det bliver noget helt andet for jer og en stor omvæltning for jeres datter (og for dig :)) :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder