Svar: River og niver
6. maj 2014
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Nu har jeg jo haft fornøjelse af at følge jeres lille familie i et par måneder og jeg er helt sikker på at de andre ikke vil tænke dårligt om dig som mor. Du er meget opmærksom på din datter og gør dig rigtig mange gode overvejelser :) Måske vil de nogle gange undre sig, fordi du gør tingene anderledes - I bor jo ikke i DK, så der kan godt være nogle kulturelle forskelle, men det er jo okay - og det betyder jo ikke at du ikke gør det godt :)
Din datter har naturligt rigtig svært ved at styre sine bevægelser og kan ikke kærtegne. Det lærer hun efterhånden. Når hun gerne vil mærke, så bruger hun sin krop, hun bruger sine hænder, sine fingre, sin mund. Derfor vil hun nogle gange komme til at rive dig eller rive sig selv, ligesom hun også kan komme til at bide. Det er som du skriver ikke bevidst og ikke ondt ment, men blot udtryk for at hun naturligt stadig motorisk har svært ved helt at styre sine bevægelser:)
Det er rigtig godt at du sørger for at klippe hende negle, så hun ikke kan kradse sig selv. Det er også rigtig fint at du prøver at give hende sutten eller noget andet i hånden. Når du sidder med hende, når du ammer, eller når hun ligger ved siden af dig, vil det nogle gange kunne hjælpe at holde hende i hænderne, så du på den måde hjælper hende til lidt fysisk ro, hjælper hende til at slappe af. I stedet for at hun ligger og banker med sin sut, så kan du holde hende i hænderne og hjælpe hende til at slappe af.
Du kan også med den alder hun har nu synge fagte sange for hende, hvor du bruger dine hænder imens du synger. Det kan f.eks. være "lille Peter Edderkop", hvor du med dine fingre, viser hvordan Peter kravler, bliver skyllet ned af regnen osv. Og hun vil kunne se på dig, forsøge at efterligne dine bevægelser, prøve selv at bevæge sine fingre og det kan hjælpe hende en større bevidsthed om at bruge fingre og hænder mere bevidst.
Det samme ved middagsbordet - det vil være rigtig godt at give hende små stykker mad, som hun kan øve sig i at spise med pincetgreb, tage med to fingre og føre til munden. Du kan også prøve at give hende en lille æske rosiner, hvor hun selv kan øve sig i at fiske rosinerne op og spise dem (HUSK max 50 gram rosiner om ugen), hvilket også vil være en måde at styrke hendes koordinationsevne på.
Nogle gange kan det også hjælpe at give hende lidt babymassage eller at stryge ligeså forsigtigt med en blød fjer, et stykke blødt stof eller lignende på hendes krop. Det kan være næsten meditativt og hun vil måske ligge helt stille og mærke, hvordan du "kilder" hende fra ansigtet og ned over kroppen. Det kan også være med til at give hende lidt ro, så hun ikke ligger og "flagrer" med armene.
Det skal nok gå godt med indkøring i vuggestue, selvom det bliver noget helt andet for jer og en stor omvæltning for jeres datter (og for dig :)) :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske