Svar: Urolig nervøs og meget aktiv baby på 4 1/2 måned

4. maj 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anette

Tusind tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)

Det er en meget fin beskrivelse du har givet af din lille dreng og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

For det første, så lyder han meget aktiv og til at være rigtig godt med. Han er stærk motorisk, bruger sig rigtig meget fysisk og mentalt følger han også rigtig godt med. Han er en meget observererende dreng - han suger rigtig meget til sig og har derfor naturligt svært ved at koble fra… Og som du selv skriver, så er det rigtig dejligt at han er så aktiv, men stadig forstår jeg godt, at du nogle gange undrer dig og tænker om det hele nu er som det skal være :)

Små børn oplever verden med deres sanser - de mærker, de hører, de ser, de smager, de dufter og de oplever dagligt et bombardement af sansestimulation. Og nogle børn har det der kaldes sanseintegrationsproblemer. Dette kan komme til udtryk meget forskelligt og det er meget svært at se hos så lille et barn som din dreng, men det er måske forklaringen hos jer.

Nogle typiske tegn kan f.eks. være:

- Følsomhed overfor lys, lyd og lugt. Og jeg tænker at det måske er derfor jeres dreng reagerer så voldsomt, når du f.eks. går i kælderen med ham.

- Volsom reaktion på berøring, på tøj, på det at komme i bad osv. Og du fortæller at han har det bedst, hvis han kan hope, sidde frit hos dig og tydeligt reagerer, når du lægger ham på puslebordet, når han skal have tøj på, når han er i bad. Det er ofte med skrig og spark til følge.

- Barnet kan have dårlig balance og nogle gange virke til at blive svimmel. Det lyder ikke som om at jeres dreng har dette problem. Men det ses ofte først senere, at barnet f.eks. vægrer sig mod at blive gynget eller ikke bryder sig om at klatre op.

- Nogle børn søger ekstreme sansepåvirkninger - de virker næsten "hyperaktive" og er i gang hele tiden, de er meget urolige. De kan tydeligvis bedre lide at tumle omkring og lege mere voldsomme lege, end de kan lide at putte sig.

- Andre børn trækker sig lidt væk, de forsøger at lukke af for alle sanseindtryk og bliver derfor stille og tilbageholdende.

Der findes privatpraktiserende ergoterapeuter, som har specialiseret sig i at hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer. Man kan f.eks. lave forskellige børsteøvelser med barnet - her bruger man en speciel børste på barnets krop, som hjælper barnet med at fornemme berøring og blive mere tryg ved dette.

Sanseintegration er kroppens evne til at modtage og bearbejde alle de sanseindtryk, som din dreng naturligt udsættes for dagligt og at styrke hans sanseintegration kunne godt have betydning på både hans uro, hans berøring og hans søvn. Jeg synes det er en overvejelse værd :)

Derudover så vil jeg sige, at det til en vis grad er naturligt at børn i 4 måneders alderen har svært ved at finde ro og svært ved at overgive sig til søvnen. Netop nu begynder din dreng at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. Og han reagerer naturligt på dette. Hans søvn begynder også at indeholde flere stadier, rent fysiologisk begynder søvnen nu at ændre sammensætning og det betyder at han vil begynde at kunne powernappe lidt mere. Det fysiologiske ændring i søvnen sammen med den alder han har, påvirker altså søvnen sådan at han får sværere ved at overgive sig til søvnen (fordi han hellere vil følge med i verden) og at han samtidig sover kortere lure, fordi han vågner op, når der sker et skift i søvnstadie - og det er svært for ham derfor at sove sammenhængende.

Mange børn vil i denne alder også begynde at vise mere behov for mad, fordi deres ekstra store opmærksomhed på verden gør, at de let lader sig forstyrre, når de spiser. Han spiser lidt, slipper flaske, kikker på dig, smiler, leger, spiser lidt igen, slipper igen flaske, pludrer med dig - og derfor kommer man let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ... og det lyder lidt som om at det ...

Annonce

... måske er det, der er ved at ske hos jer.

Det er rigtig fint at du er begyndt med skemad og han nyder dette. Det må han gerne få. Men det er vigtigt at han ikke får så store mængder skemad, at det påvirker hans indtag af mælk. Det må ikke nedsætte mælkeindtaget. Det er altså bedre at du f.eks giver ham f.eks. ½ dl grød eller mos og følger efter med flaske end at du giver ham 1 dl. grød eller mos og han så ikke drikker nok af flasken eller afviser sin mælk. Skemaden skal komme ud over det vanlige indtag af mælk.

Det vil være en rigtig god idé at du nu forsøger at arbejde på en fast rytme i løbet af dagen. Og her at du arbejder på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen.

Du fortæller at han om aftenen og natten godt kan sove 3-5 timer uden at få mælk - det er super! Det lyder som et helt reelt behov og rigtig flot, hvis han nogle gange sover op til 5 timer - nyd det! Men om dagen skal han have lidt hyppigere måltider og det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor han fast får mælk inden han skal sove. Mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual. Det hjælper ham til at koble fra overfor verden og samtidig fylder det ham op, så han kan sove et længere søvnstræk.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes smagsprøver til ½ dl grød, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur måske mellem 12/13 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager

Eftermiddag 15-16: Flaske

Puttes til dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Aften 18: Tilbydes smagsprøver til ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten måske er kl 20 - måske bliver det langt senere, det afhænger af hvor sent dagens 3. lur ligger

Sen aften 23-24: Flaske

Midt nat 03: Evt. flaske…

Mange børn vil i denne alder have en vågenperiode om aftenen, hvor de ikke går i seng før kl måske er 22. Så vil han få flaske her, have behov for flaske igen f.eks. kl 01/02 og igen kl 05/06 - og en sådan rytme er helt normal og helt okay.

Planen er lavet for at give dig en idé om, hvordan en dag kan skrues sammen. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han sover minst en lidt længere lur dagligt, meget gerne middagsluren og meget gerne forsøge at den varer 1.5-2 timer.

Du må gerne trille ham i barnevognen, for at holde ham sovende midt på dagen. Du må også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og se om du på den måde kan hjælpe ham til et længere søvnstræk. Han kan få flasken imens han ligger ved siden af dig og hvis han viser tegn til at ville vågne op efter f.eks. 20 minutter, så kan du prøve at give ham flasken igen, så han der lige får en lille ekstra tår og derefter måske kan sove videre samtidig med at du beroliger ham med din nærhed, dine hænder, din varme. Du skal ikke være bange for at skabe dårlige vaner.

Hans søvnbehov vil være ca 15 timer i døgnet og det fungerer i mange familier rigtig godt, hvis søvnen f.eks. er fordelt sådan, at han samlet sover 5 timer i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og så sover 10 timer om natten.

Det er helt naturligt at han kan blive træt efter 45-60 minutter - det er klart at hvis han powernapper, så vil hans overskud naturligt blive mindre. Det er derfor sandsynligt at han, hvis du begynder at indføre lidt mere fast rytme dagen igennem, vil begynde at kunne være lidt længere vågen og også sove nogle lidt længere søvnstræk. Så dagen på den måde bliver inddelt i vågne og aktive perioder og perioder, hvor han så sover sine lure og får fornyet energi :)

Det er helt normalt at børn i den alder gerne vil følge med og har brug for stimulation og brug for at lave nye ting. Han bør dog også kunne ligge bare 15-20 minutter for sig selv, pludre for sig selv, kikke på sit legetøj, tumle lidt rundt på gulvet osv. imens du så laver noget andet ved siden af ham :)

Jeg håber at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika