Svar: Sidde i Evo Move stolen?
24. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Tillykke med jeres EvoMovestol eller Nomistol - det lyder som en god investering og jeg er sikker på at det er en stol, som I kan bruge i lang tid fremover. Det er jo en stol "der vokser med barnet" og den har netop vundet prisen "Red Dot: Best of the Best" i kategorien 'Baby og børn'.
Du kan købe et pudesæt (sæde- og ryghynde) som kan sættes på stolen. Det gør at den er mindre glat, og at jeres datter derfor bedre vil kunne sidde. Det er dog ikke en pude der "støtter hende og stabler hende op", for det er netop vigtigt, at hun sidder, når hun selv er stærk nok til det.
De fleste børn vil kunne sidde i høj stol, når de er ca. 6 måneder gamle. Nogle lidt før, andre lidt senere. Når du sætter hende op, når hun f.eks. skal have skemad, så vil hun ofte starte med at sidde fint, hun vil have rank ryg, når hun sidder, men vil kun kunne sidde kortvarigt. Hun vil meget hurtigt blive træt i ryggen, og du vil kunne se, at når hun sidder, så falder hun sammen i ryggen, og så er det tid til at komme ned på gulvet igen. Hun vil på samme måde også kunne falde til siderne, når hun har siddet lidt, fordi hun bliver træt i ryggen, og her skal hun så også ned på gulvet og lege igen.
I takt med at hun bliver stærkere og stærkere i ryggen, så vil du kunne se, at hun kan sidde længere og længere tid med rank ryg. Hun vil nogle gange læne sig tilbage, slappe lidt af op af ryglænet, og vil så derefter strække sig op, og være klar til at sidde selv igen og det er rigtig fint. Bøjlen giver støtte hele vejen rundt om hende, men giver hende samtidig mulighed for at skifte lidt stilling, når hun sidder.
Styrken i ryggen får hun ved at ligge på maven på gulvet. Jo mere hun kan være på maven, når hun er vågen, jo mere hun i maveliggende stilling kan bruge sig motorisk jo bedre er det. Det er derfor en god idé, hvis du kan gøre det til en vane at lægge hende på maven, hver gang du lægger hende fra dig, så hun starter med at ligge på maven, når hun skal lege. Så kan hun selv begynde at trille omkring, strække sine arme, løfte sig op osv. og får på den måde styrket sin ryg og sin nakke, så hun begynder at kunne sidde mere og i længere tid.
Hun vil sandsynligvis i løbet af den næste måneds tid også kunne begynde at sidde lidt i barnevognen, når I triller tur - det vil være rigtig dejligt, nu hvor vejret er til det:)
Der er Babymesse i Øksnehallen i weekenden og jeg ved at EvoMove er der med Nomi-stolen. Du har derfor netop i den kommende weekend mulighed for at drøfte stolen og dine spørgsmål direkte med dem :)
Jeg er også på Babymessen og du er naturligvis meget velkommen forbi min stand. Hvis du kommer, må du meget gerne fortælle mig at "du er dig" - det kunne være hyggeligt! Måske ses vi :)
Håber du kan bruge dette videre og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske