Svar: Sidde i Evo Move stolen?

24. april 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Tillykke med jeres EvoMovestol eller Nomistol - det lyder som en god investering og jeg er sikker på at det er en stol, som I kan bruge i lang tid fremover. Det er jo en stol "der vokser med barnet" og den har netop vundet prisen "Red Dot: Best of the Best" i kategorien 'Baby og børn'.

Du kan købe et pudesæt (sæde- og ryghynde) som kan sættes på stolen. Det gør at den er mindre glat, og at jeres datter derfor bedre vil kunne sidde. Det er dog ikke en pude der "støtter hende og stabler hende op", for det er netop vigtigt, at hun sidder, når hun selv er stærk nok til det.

De fleste børn vil kunne sidde i høj stol, når de er ca. 6 måneder gamle. Nogle lidt før, andre lidt senere. Når du sætter hende op, når hun f.eks. skal have skemad, så vil hun ofte starte med at sidde fint, hun vil have rank ryg, når hun sidder, men vil kun kunne sidde kortvarigt. Hun vil meget hurtigt blive træt i ryggen, og du vil kunne se, at når hun sidder, så falder hun sammen i ryggen, og så er det tid til at komme ned på gulvet igen. Hun vil på samme måde også kunne falde til siderne, når hun har siddet lidt, fordi hun bliver træt i ryggen, og her skal hun så også ned på gulvet og lege igen.

I takt med at hun bliver stærkere og stærkere i ryggen, så vil du kunne se, at hun kan sidde længere og længere tid med rank ryg. Hun vil nogle gange læne sig tilbage, slappe lidt ...

Annonce

... af op af ryglænet, og vil så derefter strække sig op, og være klar til at sidde selv igen og det er rigtig fint. Bøjlen giver støtte hele vejen rundt om hende, men giver hende samtidig mulighed for at skifte lidt stilling, når hun sidder.

Styrken i ryggen får hun ved at ligge på maven på gulvet. Jo mere hun kan være på maven, når hun er vågen, jo mere hun i maveliggende stilling kan bruge sig motorisk jo bedre er det. Det er derfor en god idé, hvis du kan gøre det til en vane at lægge hende på maven, hver gang du lægger hende fra dig, så hun starter med at ligge på maven, når hun skal lege. Så kan hun selv begynde at trille omkring, strække sine arme, løfte sig op osv. og får på den måde styrket sin ryg og sin nakke, så hun begynder at kunne sidde mere og i længere tid.

Hun vil sandsynligvis i løbet af den næste måneds tid også kunne begynde at sidde lidt i barnevognen, når I triller tur - det vil være rigtig dejligt, nu hvor vejret er til det:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er Babymesse i Øksnehallen i weekenden og jeg ved at EvoMove er der med Nomi-stolen. Du har derfor netop i den kommende weekend mulighed for at drøfte stolen og dine spørgsmål direkte med dem :)

Jeg er også på Babymessen og du er naturligvis meget velkommen forbi min stand. Hvis du kommer, må du meget gerne fortælle mig at "du er dig" - det kunne være hyggeligt! Måske ses vi :)

Håber du kan bruge dette videre og fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.