Svar: Gentagelser

19. april 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Kommunikation, det at tale med sin baby, handler om at man indgår i et samspil med sin baby - det er ikke kun lyde, men også følelser, stemninger, mimik, kærtegn, berøring osv. Og det er rigtig vigtigt, når din datter taler, og når I taler sammen, at du bekræfter, at du hører hende, at du ser hende, forstår hvad hun vil eller ikke vil, så hun oplever at hun indgår i et samspil med dig - og at I har en samhørighed, at I to forstår hinanden.

Det er derfor fint at gentage nogle af hendes lyde, så hun fornemmer at du lytter til hende, at du er interesseret i hende og i det hun forsøger at fortælle dig - men lydene alene er ikke nok. Du skal også bruge dit kropssprog, din mimik og din nærhed.

Og ja - du må meget gerne nogle gange svare "ja, du er glad, du snakker nu kan jeg høre, det er dejligt"- agtigt. Det er ...

Annonce

... også en måde at kommunikere med hende på, lade hende mærke at du lytter og interesserer dig for hende.

Ligesom du også nogle gange må prøve at give hende nye lyde at lege med, så når hun f.eks. skriger, så kan du sige "sikke du kan skrige, kan du også sige brr-brr" eller lignende, så du hjælper hende med at finde ud af at hun f.eks. også kan bruge sine læber til at lave lyd :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig dejligt at høre, at du har købt et par af mine bøger - tak :)

Jeg ved ikke om du har købt min bog "Helens bog om dit barns udvikling"? Hvis ikke, så vil jeg foreslå dig at kikke på den. I den gennemgår jeg blandt andet hvordan barnet i 0-3 års alderen udvikler sig, kommunikerer med verden og hvordan vi skal møde vores børn - med fokus på barnets følelser og behov :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
- Og fortsat god påske:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder