Svar: Gentagelser
19. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Kommunikation, det at tale med sin baby, handler om at man indgår i et samspil med sin baby - det er ikke kun lyde, men også følelser, stemninger, mimik, kærtegn, berøring osv. Og det er rigtig vigtigt, når din datter taler, og når I taler sammen, at du bekræfter, at du hører hende, at du ser hende, forstår hvad hun vil eller ikke vil, så hun oplever at hun indgår i et samspil med dig - og at I har en samhørighed, at I to forstår hinanden.
Det er derfor fint at gentage nogle af hendes lyde, så hun fornemmer at du lytter til hende, at du er interesseret i hende og i det hun forsøger at fortælle dig - men lydene alene er ikke nok. Du skal også bruge dit kropssprog, din mimik og din nærhed.
Og ja - du må meget gerne nogle gange svare "ja, du er glad, du snakker nu kan jeg høre, det er dejligt"- agtigt. Det er også en måde at kommunikere med hende på, lade hende mærke at du lytter og interesserer dig for hende.
Ligesom du også nogle gange må prøve at give hende nye lyde at lege med, så når hun f.eks. skriger, så kan du sige "sikke du kan skrige, kan du også sige brr-brr" eller lignende, så du hjælper hende med at finde ud af at hun f.eks. også kan bruge sine læber til at lave lyd :)
Det er rigtig dejligt at høre, at du har købt et par af mine bøger - tak :)
Jeg ved ikke om du har købt min bog "Helens bog om dit barns udvikling"? Hvis ikke, så vil jeg foreslå dig at kikke på den. I den gennemgår jeg blandt andet hvordan barnet i 0-3 års alderen udvikler sig, kommunikerer med verden og hvordan vi skal møde vores børn - med fokus på barnets følelser og behov :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
- Og fortsat god påske:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske