Svar: Hidsig datter
15. april 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Rigtig mange forældre oplever 8-10 måneders alderen som en svær og udfordrende alder, for som du beskriver, så sker der rigtig meget med din datter lige nu. Hun er rigtig godt igang med at udvikle sig både motorisk og mentalt og det er naturligt svært for hende og for dig :)
Rent fysisk, så bliver hun stærkere og stærkere motorisk nu. Hun kan bevæge sig mere omkring, forsøger at bevæge sig efter legetøj - men bliver frustreret, for ofte kommer hun længere væk fra det end tæt på det. Hun øver sig i at holde balancen, øver sig i at sidde, men hun tilter, falder og slår sig. Hun øver sig i at kravle, får sig måske nogle gange lagt op i kravlestilling (måske er hun ikke helt der endnu, men det kommer) og så kan hun ligge på alle fire, banke hovedet ind i væggen, græde, frustreret og være oprigtigt ked af det - for det er naturligvis ikke særlig rart at ville en masse og kroppen bare ikke vil det samme. Det kræver enormt meget af hende og man kan sagtens forstå at hun nogle gange bliver træt og dermed ked :)
Mentalt begynder hun nu at skulle forholde sig til at verden er større og at hun kan kommunikere med dig på en anden måde. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen, når hun ikke kan se dig. Hun græder, hvis du går på toilettet, hvis du går fra hende, når hun skal sove eller hvis du går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Hun græder også når bedsteforældre eller andre som I egentlig kender godt, snakker for meget med hende eller kikker for meget på hende. Hun vil ikke længere være i deres favn, men vil helst være hos mor - og selvom hun er hos dig, så er hun alligevel ikke helt tilfreds.
Hun begynder at kunne sige flere lyde, begynder at pludre mere og mere i stavelser. Hun siger f.eks. ma-ma eller mmm-mam-mmm og fortæller på den måde at hun er sulten eller at maden smager godt. Og det er rigtig dejligt, at hun nu begynder at kunne give lidt udtryk for disse ting, men stadig også frustrerende for hende at ville sige en masse og ikke kunne - at blive misforstået fordi du ikke altid forstår, hvad hun vil eller ikke vil… Igen kræver det uroligt mange ressourcer af hende og det er klart at hun derfor bliver træt, ked af det, pylrer ekstra meget og kan virke svær at stille tilpas.
Jeres datter er ikke trodsig, men forsøger naturligt at finde ud af, hvordan verden fungerer. Når hun slår skeen ned i havregrøden, så undersøger hun både grøden, hvordan det klistrer, lyden det giver, ser hvordan det ryger til siden - og hun undersøger naturligt også hvordan I reagerer. Om I er ligeså begejstret for at opleve dette som hun selv er. Og det er her rigtig vigtigt at du ikke skælder ud, men i stedet forsøger at vise hende og forklare hende, hvad det er hun skal. Du kan hjælpe hende med at spise - for hun er for lille til at spise med ske selv, men hun kan sidde med lidt madi hånden imens du giver hende mad med skeen. Hun må også meget gerne begynde at spise små hapsere med fingrene og hun kan også begynde at spise med en gaffel. Det er altså nu vigtigt at du viser hende, hvad det er du gerne vil. Du må gerne sætte ord på "ind i munden skat, ind i munden", "umm mam mam, smager godt, mam mam" osv. Så fokus ikke bliver "nej - du gør forkert", men i stedet, hvad det er du gerne vil have hende til, nemlig at spise.
Hun har brug for lidt mad af gangen. Hvis du serverer for meget på en gang, så har hun svært ved at holde fokus og vil ofte begynde at lege med maden i stedet for at spise. Det er derfor en god idé at du giver hende 3 hapsere af gangen og følger efter med lidt på en ske eller gaffel, så hun på den måde hjælpes til at spise. Og naturligvis igen lade hende sidde med lidt selv, så hun føler at hun selv tager del i måltidet.
Det er en rigtig god idé at aflede lidt i denne alder, hvis hun piller ved noget som du ikke vil have at hun rør ved, så kan du flytte hende væk og vise hende, hvad hun kan lege med i stedet. Mange børn vil i 8-10 måneders alderen elske en skuffe fyldt med forskellige plastikbøtter, som de kan kravle hen til, tømme igen og igen. Nogle gange kan du skifte nogle af bøtterne ud, så der er noget nyt at lege med, kikke på. så når hun piller ved noget du ikke vil have eller hvis du mangler en måde at underholde hende på imens du laver mad eller lignende, så kan "hendes egen skuffe", være en rigtig god idé.
Som du har oplevet, så elsker hun også at trille tur. Sidde i barnevognen, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, se på alt det I kommer forbi. Hun suger det hele til sig og det vil være en rigtig god idé, hvis du kan gøre det til en fast rutine at trille hende en tur i barnevognen dagligt f.eks. i forbindelse med at hun skal have en middagslur. De fleste børn i denne alder sover mindre end man lige umiddelbart forventer. De har svært ved at overgive sig til søvnen og når de endelig sover, er deres lur ofte kortere. Men det er stadig en god idé at trille hende, hvor hun starter med at sidde op og godt fyldt op med indtryk, vil hun så være parat til at sove. Du kan her prøve at lægge mærke til tidspunktet, det kan give dig lidt idé om, hvornår hun egentlig er parat til at sove.
Kan hun sidde godt? Hvis hun er stærk i ryggen kan du også sætte hende i en indkøbsvogn i sædet og lade hende sidde der, når du handler. Det kan aktivere hende rigtig meget og derefter vil hun sikkert være klar til at sove en god lur. Du kan naturligvis også vælge at lade hende sidde i barnevognen og handle imens hun sidder i den, så har du vognen med dig, hvis hun bliver træt og har brug for at sove.
Når hun skal spise så er det vigtigt at hun sættes i den høje stol og i denne alder kan det være en god idé at give lidt forskelligt mad i hånden, som hun selv kan sidde med. Det kan være blødere frugtstykker eller måske lidt bær. Det at få lidt mad er en god afledning og samtidig har små hyppige måltider også betydning for humøret. Det er her rigtig vigtigt at du forsøger at give hende sund og varieret kost. Det vil sige f.eks. starte dagen med havregrød, give havregrynsboller som mellemmåltid, give hende grøntsager, kød, fisk til frokost osv. Og vand er den bedste tørstslukker og derudover skal hun naturligvis stadig have mælk - hun bør få flaske 3 gange dagligt, gerne inden middagslur, aften og sen aften.
Hun er ikke udspekuleret og hvis hun f.eks. græder, når du går fra hende og lyser op i et stort smil, når du kommer tilbage, så er det ikke fordi hun tænker "ha, der fik jeg min mor til at komme, jeg skal bare græde længe nok". Det er derimod fordi hun er oprigtigt glad for at se dig, for som sagt forstår hun ikke, hvor du er. Når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt og alene. Så hvis du går, så græder hun, og når du kommer tilbage, så bliver hun oprigtigt glad "hurra, der er min mor, hun har heldigvis ikke forladt mig".
Det er vigtigt ikke at fylde en dag med "nej, nej, nej", men i stedet prøve at aflede hende, tilbyde hende alternativer, vise hende, hvad det er hun kan i stedet. Det er ikke rart for hverken børn eller forældre når en dag er fyldt med nej og dermed negativitet.
Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også sikre dig, at hun ikke græder og pjevser dagen igennem, fordi hun ikke er rask. Hvis hun har ondt eller føler anden form for ubehag, så vil det naturligt kunne påvirke hendes humør og hendes overskud. Hvis du tænker at hun kan være syg eller have ondt, så bør du lige få hende tjekket af lægen.
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om den udvikling hun går igennem, hvorfor hun reagerer som hun gør, hvordan hun oplever verden og hvordan du kan møde hende. Bogen går fra 0-3 år.
Rigtig meget held og lykke og god læselyst :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske