Mor-glad dreng på snart 15 mdr!

15. april 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Mor-glad dreng på snart 15 mdr!

Hej Helen..

Lille M på snart 15 mdr er for tiden rigtig meget mor-syg. Det er faktisk så "slemt" nogle gange, at jeg har lyst til at skrige og løbe væk. Samtidig er det dejligt, at han gerne vil mig, men hans skrigeri er ikke til at holde ud.

M skriger, hvis jeg faktisk har båret rundt på ham og vil sætte ham ned igen, fordi jeg skal lave aftensmad eller lignende. Selv når jeg sidder på guvet LIGE ved siden af ham, kan han finde på at græde og kravle op på mig. Hvis M er oppe hos sin far, og jeg dukker op, så vil han straks over til mig. Jeg ved godt, at her kan far sagtens holde ham, imens jeg fx. gør M det klart, at far kan også godt trøste mv. Men dette virker ikke altid.

M har i løbet af de sidste par måneder fået tre nye tænder, inkl. en hjørnetand. Det har jo selvfølgelig også spillet ind/spiller måske stadig ind på hans humør. Han har også i nogen tid sovet EKSTREMT dårligt om natten. Puha det er hårdt. M er dog gået helt væk fra at få flaske, ligesom han kom på eget værelse, da han fyldte 12 mdr. Det er sent ja. Men ved at skulle rende alle de gange om natten, fik jeg ingen søvn, derfor sov han inde i soveværelset. Da flytningen ikke gav det ønskede resultat om færre opvågninger, ja så kom han ind på eget værelse, for det var jo lidt hip som hap, hvor han sov.

Den sidste uges tid specielt har været hård for mig, fordi jeg ikke har kunnet lave ret meget uden at have ham hængende på mig. M har været lidt syg de sidste 4-5 dage med 39+ i feber og ingen appetit. Han er først i dag begyndt at være glad igen, og han er også begyndt at spise lidt igen.

Jeg har brug for hjælp til at få ham gjort mindre afhængig af mig, hvis man kan ...

Annonce

... sige det sådan. Far forsøger at være indover, men M har et temperament, der gør, at han ved, hvornår han vil hvad.

M begyndte at sove en lille smule bedre, da han kom på eget værelse, dvs. 2 timer i streg, nogle gange 3-4 timer. Men M er nu vendt tilbage til sit gamle mønster med at vågne for hver 1,5 time, og det er HÅRDT!!

Ind imellem forsøger jeg at minde mig selv om, at jeg skal være glad for at have en søn, der er rask og glad til daglig (når han ikke er syg). Samtidig prøver jeg at minde mig selv om, at jeg godt nok ikke får meget søvn, men til gengæld får jeg tid sammen med M:-)

M´s far er ikke særlig god til at tage over om natten - det har han faktisk kun gjort, når jeg har været på arbejde. Sagen er den, at han skal spørges - han gør det ikke af sig selv. Han har sagt til mig, at jeg er nødt til at bede ham om hjælpen, for det kommer ikke naturligt. Dette betyder jo, at han gerne vil hjælpe til, men jeg er bare ikke god til at bede om hjælp. Desuden er min kæreste ikke god til at gå tidligt i seng, og hvis han ikke får sin nattesøvn, kan han være meget kort-luntet over for os andre i huset.

Dette var et langt og måske samtidigt et lidt rodet brev, men summa summarum:

1. Jeg har brug for hjælp til M´s mor-afhængighed, og hvad vi kan gøre for at hjælpe ham/os.

2. Hvordan gør jeg/vi lige med de her nætter. Jeg har i en periode forsøgt at hjælpe ham med at finde sutten om natten - altså føre hans hånd ned til sutten, men nogle gange bliver han bare så tosset, at han hurtigt skal have sin sut, for ellers kan det komme til at tage lang tid at falde i søvn igen, når han vågner op i løbet af natten.

Med venlig hilsen
M´s trætte mor:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren