Hidsig datter

15. april 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hidsig datter

Hej Helen

Min datter er begyndt at blive rigtig hidsig. Hun slår til maden, river os i ansigtet, kaster med sit legetøj og flår i kattenes pels (vi har to). Hun klynker og vil ingenting. Det er som om alt keder hende. Jeg laver forskellige ting med hende i løbet af dagen: spiller klaver, synger, leger med hendes legetøj, svingeture, rulle på stor fysbold osv. Det er kun når vi er ude hun "opfører sig ordentligt". Jeg er træt og udkørt og har ikke energi til at aktivere hende med nye ting hele tiden. Alt hvad vi plejer at lave er kedeligt.

Hun kravler ikke endnu og gør heller ikke anstand til det. Da hun var helt lille var vi meget hjemme, da fødslen og den første tid var meget hård. Nu er vi begyndt at komme mere ud, hvilket hun godt kan lide (hun er en lille selskabsløve). Vi sørger dog for at have dage hjemme, så hun ikke bliver overstimuleret. Jeg har prøvet at skifte hendes legetøj ud, men det gør ingen forskel.

Er det ofte at babyer er udadreagerende ved 8 mdr? Hun bliver snart 9 mdr. Hun sover også mindre om dagen. Hun spiser ok, men vil hele tiden havedør i ...

Annonce

... maden, ikke for at spise selv men for at tvære den ud og smide den på gulvet. Hvis hun ikke får lov bliver hun hidsig og vrider sig og græder. Hvis jeg giver hende noget at gnaske på bliver det smidt på gulvet og hun vil have noget nyt. Det er som om hun har svært ved at være i sin krop. Nogen gange kan man også se på hende at hun skal til at slå til maden. Så bliver hun helt stille og lige pludselig svinger hun højre hånd mod gaflen/skeen og maden flyver rundt. Hun morer sig ikke over det, men kigger nærmest bare trodsigt på os. Kan hun overhovedet være trodsig endnu?

Jeg vil egentlig bare spørge om det er normal adfærd i den alder? Og hvilken indgabgsvinkel der vil være god at have? Jeg siger nej når hun slår til
Maden og siger til hende at hun godt må sidde med skeen og spise men det vil hun ikke. Jeg kommenterer på hendes adfærd og fortæller/viser hvilken adfærd der er bedre. Er det en god måde? Der er jo så meget snak om at man ikke må sige nej, er du enig i det?

Jeg glæder mig til dit svar, og håber jeg har beskrevet situationen fyldestgørende.

Med venlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder