Brev:
Hidsig datter
15. april 2014
Alder:
8 mdr.
Hidsig datter
Hej Helen
Min datter er begyndt at blive rigtig hidsig. Hun slår til maden, river os i ansigtet, kaster med sit legetøj og flår i kattenes pels (vi har to). Hun klynker og vil ingenting. Det er som om alt keder hende. Jeg laver forskellige ting med hende i løbet af dagen: spiller klaver, synger, leger med hendes legetøj, svingeture, rulle på stor fysbold osv. Det er kun når vi er ude hun "opfører sig ordentligt". Jeg er træt og udkørt og har ikke energi til at aktivere hende med nye ting hele tiden. Alt hvad vi plejer at lave er kedeligt.
Hun kravler ikke endnu og gør heller ikke anstand til det. Da hun var helt lille var vi meget hjemme, da fødslen og den første tid var meget hård. Nu er vi begyndt at komme mere ud, hvilket hun godt kan lide (hun er en lille selskabsløve). Vi sørger dog for at have dage hjemme, så hun ikke bliver overstimuleret. Jeg har prøvet at skifte hendes legetøj ud, men det gør ingen forskel.
Er det ofte at babyer er udadreagerende ved 8 mdr? Hun bliver snart 9 mdr. Hun sover også mindre om dagen. Hun spiser ok, men vil hele tiden havedør i maden, ikke for at spise selv men for at tvære den ud og smide den på gulvet. Hvis hun ikke får lov bliver hun hidsig og vrider sig og græder. Hvis jeg giver hende noget at gnaske på bliver det smidt på gulvet og hun vil have noget nyt. Det er som om hun har svært ved at være i sin krop. Nogen gange kan man også se på hende at hun skal til at slå til maden. Så bliver hun helt stille og lige pludselig svinger hun højre hånd mod gaflen/skeen og maden flyver rundt. Hun morer sig ikke over det, men kigger nærmest bare trodsigt på os. Kan hun overhovedet være trodsig endnu?
Jeg vil egentlig bare spørge om det er normal adfærd i den alder? Og hvilken indgabgsvinkel der vil være god at have? Jeg siger nej når hun slår til
Maden og siger til hende at hun godt må sidde med skeen og spise men det vil hun ikke. Jeg kommenterer på hendes adfærd og fortæller/viser hvilken adfærd der er bedre. Er det en god måde? Der er jo så meget snak om at man ikke må sige nej, er du enig i det?
Jeg glæder mig til dit svar, og håber jeg har beskrevet situationen fyldestgørende.
Med venlig hilsen
Linda