Svar: Tandbørstning

17. marts 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære AL

Tak for dit brev :)

Tandbørstningen kan nogle gange volde store problemer med børn i din datters alder, for hun forstår ikke meningen med det og ved ikke, hvad det er du vil og hvorfor det er vigtigt. Og samtidig vil børn i denne alder ofte have en naturligt lyst til at lukke munden sammen - det gør hun overfor mad, men også overfor tandbørsten, både fordi hun viser mere selvstændig vilje nu, men også fordi hun per refleks lukker munden, når du forsøger at komme tandbørsten derind.

Vi ved jo alle sammen godt, at det er vigtigt at børste hendes tænder og du skal forsøge at børste dem to gange dagligt - morgen og aften. Det er helt okay at du lige nu børster tænderne først og giver flasken bagefter. Omvendt rækkefølge er naturligvis bedst, så hun har helt rene tænder, når hun bliver puttet, men hvis tænderne er rene før hun får en flaske, så vil mælkesukkeret ikke påvirke tænderne på samme måde. Og lige nu bliver hun så ked af tandbørstningen, at det er rigtig rart at få en flaske bagefter - og hun er også så lille, at det er helt naturligt at hun helst vil have en flaske og så falde i søvn :)

Hvor mget skal man presse tandbørstningen igennem? Jeg tror der er ligeså mange svar på dette som der er forældre og fagpersoner. Nogen mener at tænderne er vigtigere end alt andet og hvis man er nødt til at holde barnet, så må det være sådan - det er trods alt korvarigt og barnet bliver jo glad bagefter. Andre mener at tænderne må børstes sporadisk, så barnet ikke får en dårlig oplevelse med tandbørstning og til sidst fuldstændig nægter og det så bliver et overgreb man yder hver gang ...

Jeg vil foreslå at man prøver at sætte sig ind i barnets situation og spørge sig selv "hvordan kan vi gøre det her, så det bliver okay for vores datter?". Det er rigtig vigtigt at det bliver et samarbejde og ikke en magtkamp.

Det vil være rigtig godt at bryde hele situationen, ved at børste tænderne et andet sted, end man plejer. Det vil sige at hvis I plejer at børste tænderne på badeværelset, så kan I forsøge at børste tænderne imens jeres datter ligger på puslepuden, i sofaen, sidder på køkkenbordet eller hvad I nu synes.

Det kan nogle gange være en ...

Annonce

... rigtig god idé at sætte hende foran et stort spejl, fordi hun så kan se sig selv og se, hvad det er I gør. Sæt hende, så hun har ryggen mod jer og så I står bag hende og der holde en hånd på hendes hage, så I kan børste tænderne "bagfra" imens hun kikker i spejlet.

Nogle gange kan det hjælpe at synge en sang og hun lærer stille og roligt, at når sangen stopper, så er tandbørstningen forbi. Lige nu forstår hun slet ikke hvor kort tid det varer og det er naturligt meget ubehageligt ikke at kunne fornemme "en slutning" og her kan en sang på sigt hjælpe hende...

Derfor er det også en god idé at gøre tandbørstningen så kort som mulig til at starte med og i takt med at hun bliver fortrolig og ved at de ikke er så slemt og at "pinen ikke trækker ud", så kan I naturligt forlænge tiden lidt mere.

Nogen gange kan det hjælpe at fjolle lidt, hoppe, lave skøre ansigter osv. og på den måde gøre det til en leg og noget som er lidt sjovt, i stedet for at gøre det til en kamp, hvor hun bliver rigtigt ked af det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I takt med at hun får flere tænder, så kan det være nødvendigt at acceptere at I ikke når hele munden lige godt igennem, selvom I godt ved at I bør det. Fokus skal ikke være at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og derefter igen øge antallet af tænder i takt med at hun bliver mere og mere fortrolig med det.

Det vil her også være rigtig godt at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften I børster, så I på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder. Det bliver igen mere naturligt i takt med at flere tænder dukker frem:)

I bør bruge en lille smule tandpasta og I kan i princippet måske godt bruge den I bruger til jer selv, men man kan købe en speciel børnetandpasta og nogle børn kan bedre lide smagen af den - samtidig kan hun måske sidde med tuben i hånden og kikke på den og I kan så få lov til at børste lidt imens (fordi hun stadig er så lille, at I måske kan aflede hende lidt imens - og det er okay:))

Prøv om I kan børste hendes tænder inden hun bliver for træt, så er chancen for succes større :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år