Seng, dyne, pude til stor dreng

17. marts 2014

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

Seng, dyne, pude til stor dreng

Kære Helen

Da jeg søgte i din brevkasse for at se, om du allerede havde besvaret lignende spørgsmål, blev jeg endnu mere i tvivl, så derfor skriver jeg mit eget spørgsmål.

Min dreng er jo nu 5 år og 4 måneder. Om to uger begynder han i fritidshjem og efter sommerferien i skole.

Han sover stadig i sin juno seng (den som lille Per også sover i, men den opdaterede version), hvor siderne selvfølgelig er taget af, og den er strukket ud. Men det er ved at være lidt knebent, og jeg tænker også, at det måske ikke er så "sejt", når man skal have nye venner med hjem. Han sover ikke så urolig mere, og faktisk er det kun i hans egen seng, at han altid har rumsteret rundt. Hos morfar og mormor sover han i almindelig juniorseng uden sengehest på eget værelse og hos far sover han i køjeseng i sin fars soveværelse. Når han sover ude, bliver han gerne i sin egen seng hele natten - og står først op, når han er mere eller mindre klar til dagen. Når vi er på ferie, har han ligeledes sovet i almindelig ...

Annonce

... voksenseng uden problemer.

Sådan er det ikke, når han sover hjemme (hvilket han gør 6 nætter om ugen). Som sagt rumsterer han lidt mere rundt i sin egen seng herhjemme og der har også været en periode med mareridt. Men den store forskel er, at han stor set hver nat kommer ind til mig. Det er sjældent jeg lægger mørke til det, før han ligepludselig er der. Det sker en gang imellem, at han sover hele natten i sin egen seng. Det er gerne, hvis han er ekstra træt.

Nå men nu har jeg så købt en smart køjeseng, som han skal have herhjemme, men efter at have læst dit svar til en anden mor, er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt det er en god idé? Han skulle jo nødigt falde, når han er på vej ind til mig.

Og så endelig til det spørgsmål, som jeg ville have stillet. Når han nu skal skifte til en voksenstørrelse seng, skal han så også skifte junior dyne og pude ud med en rigtig voksen pude og dyne? Han er i hvert fald meget glad for at hugge sin mors helt almindelige voksenpude.

Med venlig hilsen
"mor"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.