Svar: Baby bider

5. marts 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Line

Tak for dit brev :)

Det er, som du skriver, en kærlighedserklæring, når din datter bider - man kan sige at det er en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og at hun derfor sætter tænderne i dig. Hun forløber sig, fordi hun mangler ord og fordi hun ikke kan finde ud af, hvordan hun skal kæle, nusse og kramme - det er helt naturligt for hende at bruge munden og ja, så sidder der lige et par tænder i skulderen, låret eller i brystet - og AV! for Pokker, hvor gør det ondt!

Det bedste du kan gøre er at forsøge at undgå at det sker. Det vil sige, at når du mærker, at hun har tendens til at ville bide, at du så afbryder jeres tætte kontakt, afleder hende med leg eller andet, så hun stadig har dig men ikke helt så tæt på, at hun kan komme til at bide dig. Jo mere du kan aflede, jo mere du kan undgå at det sker, jo mere vil hun "glemme det" og jo hurtigere vil det gå over. Jo mere fokus du giver det, jo mere kan det blive en leg for hende, og jo mere kan tendensen til at bide dig blive forstærket - så det er vigtigt at du forsøger at aflede, stoppe hende, før hu forløber sig.

Hvis hun bider dig i brystet, så skal du prøve at fornemme om hun gør det først eller sidst i amningen. Hun er så gammel nu, at hun godt ved at mor og brystet er to forskellige ting - at I ikke er et hele. Hun ved derfor godt, at når hun bider dig i brystet, så kan hun få en reaktion fra dig og det er naturligt spændende at undersøge, hvad der sker.

Hvis hun ...

Annonce

... bider dig først i en amning, så er det ikke altid bevidst, men skyldes at hun tager lidt ekstra fast for at få mælken til at løbe. Derfor kan det ofte være en idé at du stimulerer brystet lidt før hun lægges til, så mælken flyder lettere til hende.

Nogle gange kan hun dog godt bide bevidst i brystet, når hun lægges til, fordi hun vil lege med brystet og din reaktion. Hun vil måske smile til dig, tage fat, bide, slippe og smile igen - hvis det sker først i amningen, skal du afbryde amningen og prøve fremover at tilbyde hende brystet på et tidspunkt, hvor du er sikker på at hun reelt har brug for brystet, mere end brug for at lege.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis hun bider dig under amning eller i slutningen af amningen, så kan det være nødvendigt at du siger højt AV! og sætter hende fra dig. Amningen skal afbrydes og hun skal ikke være i tvivl om at her gjorde hun noget du ikke bryder dig om - og ja, hun vil naturligt godt kunne blive forskrækket over din reaktion, men sådan er det nødt til at være. ned fra skødet, så hun fornemmer, at det her var bestemt ikke rart. Det at du laver en høj lyd AV! og samtidig sætter hende fra dig, giver hende en bevidsthed om, en læring om at det var forkert og det hjælper hende med at huske det. Det er vigtigt at du markerer at det ikke er sjovt og at hun ikke får fornemmelsen af at det er en leg og derfor bliver ved, gør det igen og igen.

Det er altså helt naturligt for hendes alder :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder