Brev:
Gennemtrængende hvin/skrig, og trætte forældre!
6. marts 2014
Alder:
16 mdr.
Gennemtrængende hvin/skrig, og trætte forældre!
Kære Helen,
Nu melder jeg mig på banen igen – som Bertrams udvikling skrider frem, melder der sig hele tiden nye spørgsmål :-)
Bertram er nu 16 måneder – han er en rigtig glad lille dreng, og han trives i bedste velgående.
Men, hans far og jeg er i vildrede omkring, hvordan vi skal tackle hans skrigeri?
Når jeg skriver ”skrigeri”, så er det ikke som i ”hysterist gråd/irritations/gal/ked-af-det- skrigeri. Siden han var 7-8 måneder har han med mellemrum (og i nogle perioder mere end andre) skreget.
Han sætter – ud af det blå – ind med det MEGET høje C. Det er svært at forklare, men han lægger ligesom an med en grimasse der kan passe, og så skriger han – i ca. 3 sekunder, hvorefter han ser nærmest stolt ud.
Det er højt! Det er virkelig, rigtig meget højt. Jeg er imponeret over, at der endnu ikke er nogle glas, som er smadret. Hvis han gør det, når vi sidder tæt på ham, så kimer det før ørerne, når han er stoppet.
Hans far har ingen hørelse på det ene øre, og er – af samme årsag – ganske øm om den hørelse han har på det andet øre. Vi er efterhånden MEGET trætte af det…
Vi har prøvet alt muligt. Det er som om, at når vi forsøger at aflede, så bliver det meget værre – han sætter så ind med en hel tornado af skrigeseancer (og det er som sagt hverken fordi han er ked af det, eller fordi han har ondt, det er sten sikkert!).
Vi har forsøgt at regne ud, hvorfor han gør det. Det er noget svært, for der er ikke system i det – men alligevel virker det som om, at han gør det, når han keder sig.
F.eks. når han sidder i sin højstol og venter på, at maden køler af, så den er klar til at blive spist. Han gør det også gerne, når vi er ude og handle, og han sidder i sin klapvogn. Det er temmelig pinligt, for selvom jeg tysser på ham, så kan jeg godt mærke, hvad andre mennesker tænker!
Han gør det, når han bliver glad og overrasket – f.eks. når mormor/morfar eller farmor/farfar (som han er meget tæt knyttet til) kommer forbi. Han gør det, når han har været i bad, og ligger på puslebordet og får babymassage, som han elsker. Han kan finde på at gøre det, hvis han får et ”nej”, eller simpelthen bare, hvis vi sidder og synger lidt.
Summar summarum, så er det altså ikke kun, når han keder sig, at han sætter ind med det helt høje C.
Det er som om, at jo mere vi siger ”syyyysh”, ”ikke så højt”, ”stop med at skrige”, ”skal vi synge en sang i stedet” osv., jo værre bliver det!
Alt andet lige, så kan vi ikke undgå, at han en gang i mellem keder sig – f.eks. når vi er ude og handle – og det ville være rigtig dejligt, hvis vi kunne undgå hans høje C - eller blot få elimineret det til et ”D”.
Vi har talt om at prøve at ignorerer det i en længere periode, og se hvad der så sker, men omvendt så er det vel set samme som at sige, at det er ok, og at han bare kan skrige løs?? Han vil vel blive forvirret over, pludselig godt at må skrige, når han før han fået af vide, at han ikke må? Eller vil det rent faktisk gøre, at han stopper det, fordi det ikke længere er interessant?
Det høje skrig går lige i nervesystemet, og vi er enkelte gange kommet derud, hvor vi har skældt ud. Noget, som vi ellers ikke gør. Desuden hjælper det heller ikke et pløk. Han bliver ked, vi bliver kede, og han stopper kun ind til næste gang.
Vi har ikke lyst til, at skulle drives derud, hvor det bliver ”for meget”, og vi kan ikke altid sørge for, at han f.eks ikke keder sig. Han er f.eks. nødt til at sidde en halv time i sin autostol, når vi skal på besøg hos venner og familie. Det skrigeri i en lille bil, er nærmest til at få et nervesammenbrud af :-)
(Børne)musik hjælper ikke.
Vi har nogle idéer om, hvorfor han gør det:
Vi tror, at det ofte er for at blive set og hørt (hvorfor vi f.eks. er meget opmærksomme på, at inddrage ham i ”dagligdags gøremål”, snakke med ham hele tiden, osv.). Vi tror desuden, at det er et forsøg på at fortælle os noget. Han forstår alt, men kan ikke sige særligt mange ord endnu. Når vi siger nej til hans skrigeri, siger han ofte ”mam” (mad) eller ”vov”, som nogle af de få ord, han kan. Så snakker vi stedet lidt om hundene på gaden eller hvad vi skal have at spise næste gang. Lidt efter skriger han så igen…
Vi oplever, at skrigeriet bliver mere udtalt, når der sker meget med hans udvikling, og for tiden er der sket rigtig meget med hans (sprog)forståelse. Endelig, så tror vi han gør det, når han bliver glad, og ikke ved, hvor han skal gøre af sig selv – f.eks. når mormor træder ind af døren. Vi er derfor meget opmærksomme på at sætte ord på for ham, når han skriger. Eks: ”Hold da op, du keder dig nu – skal vi spille bold”. Eller: ”Du bliver så glad, når mormor kommer – det er også dejligt” osv.
Hvorfor tror du, at han skriger sådan, og har du nogle gode bud på, hvad vi kan gøre for at stoppe det?
Jeg må indrømme, at det irriterer os mere og mere, og at vi til tider har talt med meget store bogstaver. Det har vi ikke lyst til! På den anden side, hvordan får vi ham til at forstå, at det ikke er ok at skrige så højt?
Vi planlægger at rejse til maj – men en flyvetur på 5 timer, og en dreng der sætter ind med et gennemtrængende skrig i ny og næ… og folk olme ”så-få-dog-Jeres-unge-til-at-tie-stille-blikke”, kan taget pippet helt fra mig. Og, jeg forstå godt, at folk tænker sådan, for de skrig er UALMINDELIG HØJE!!!!
Hjæææææææælp! :-)
Mange hilsner, og endnu engang tak super råd og vejledning.
Maria.