Svar: Vand- og badeskræk
27. januar 2014
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Hvor er det dejligt at høre, at jeres dreng ikke længere har søvnproblemer - skønt! Krydser alt hvad krydses kan, for at de gode rutiner fortsætter:)
Mange børn vil i en periode være rigtig bange for vand, og det er vigtigt, at I lige nu ikke presser ham unødigt, og at I samtidig signalerer at vand er okay, og noget han kan være helt tryg ved - så I ikke får forstærket den uro, han lige nu har.
Det er vigtigt ikke at presse ham, fordi det naturligt kan gøre at han går i baglås og helt nægter. I stedet vil det være rigtig godt, at I prøver at inddrage ham og få ham til at lege badet ind, så det ikke føles om en pligt, men som noget sjovt.
Det er vigtigt at I medtænker, hvad signaler I sender. Måske er I allerede begyndt at vise uro op til at badet skal foregå, fordi I ved at han vil reagere, og han vil naturligt mærke denne uro og dermed kan han føle, at der er noget at være bange for, at det ikke er helt godt og det kan faktisk bekræfte den uro han føler og dermed forstærke det.
Det første I skal gøre er at forsøge at gøre ham så tryg ved situationen som muligt, og det betyder at det i første omgang skal være meget på hans præmisser, og at I skal lege mere end I bader.
Det er godt, at han er glad for sit badekar og synes det er spændende - det skal I udnytte. Start med kun at komme en lille smule vand i, så han bliver tryg ved at sidde i karret, men hvor vandmængden er noget han kan overskue. Der skal være badeænder, bøtter, vandkander, vandting på væggen til at hælde vand igennem og lege med. Det er vigtigt, at han lige nu gøres fortrolig med at sidde i badekarret, vænner sig til, at der er lidt vand omkring ham, men kun i en mængde han kan overskue, så det stadig er okay.
Hvis han har prøvet at falde og er usikker af den grund, så skal der en skridsikker måtte eller små skridsikre mærker klistres i bunden, så han føler sig sikker og ikke er bange for at glide/falde.
I bør fylde vand i karret før han kommer ind på badeværelset, så han ikke skal høre på lyde af bruseren og vandet der løber. Den lyd er han lige nu bange for og bryder sig bestemt ikke om. Det er derfor med til at gøre ham tryg, at lyden ikke er der, når han skal bades lige nu - så det med vandet ordner I før.
Hvis I har brugt bruseren til at vaske ham med, skylle hans flotte år med osv. så vil det lige nu være en rigtig god idé, at I forsøger med en anden metode. I kan f.eks. prøve med en lille vandkande, så I stadig kan styre vandet, men uden at det giver bruserens lyd og plaskende stråler.
Hvis han lige nu er bange for vand i ansigtet, i håret, bange for at få vand i øjnene osv. så vil det være en god idé at I giver ham bad et par gange, hvor I springer hårvasken over... også selvom det kan være svært, når han nu har meget hår. Igen for at gøre ham tryg. Og når I så synes håret skal vaskes, så prøv med vandkanden.
Det vil være en god idé at I med små bøtter vand starter med at hælde lidt vand på hans tæer, lår, hænder, armen, mave, hals osv. "se nu vasker jeg dine fødder", så han kan følge med i hvad I gør og hvornår I gør det - og ikke føler at I overskrider hans grænser.Tilsidst skal hans ører også vaskes og der skal også vand i håret, men det skal ske med små bitte skridt, i små etaper.
Når I skyller håret igennem, så er det vigtigt at skylle mange gange af korte intervaller, så han får lidt pauser ind i mellem og ikke føler at vandet regner ned over ham hele tiden.
Lad ham selv prøve, vis ham hvordan og forklare og guide "kan du vaske maven? Hvor er maven? Prøv at vaske maven.. sådan ja"..."og håret kan du også komme vand i håret?... sådan, ja, det er godt" osv. Så han guides igennem og hele tiden føler at han selv er med til at styre processen.
Jeg kan se at I allerede har forsøgt en del, bade med ham osv. og det er super godt. Hvis I har mulighed for at gå i et stort badekar med ham, vil det også være en god idé. Måske har bedsteforældrene et badekar, hvis I ikke har det ...
Og så kan man også nogle gange gå i svømmehallen, så bliver han i hvert fald vasket godt den dag og der er ikke så meget at diskutere, for der er jo helt faste regler om at man skal bade og vaskes med sæbe ... Dette råd afhænger dog meget af, hvordan han er bange, hvad hans skræk for vand og bad handler om. Nogle gange vil det gøre situationen værre, fordi de mange mennesker, høje lyde, brusere på række osv. kan forstærke uroen, andre gange virker det, netop fordi der er mange og han jo spejler sig i det han ser og det alle andre gør - og han ser pludselig at alle andre børn og voksne bader, samtidig med at situationen måske er ny for ham, så han glemmer helt, hvad det er som gør ham urolig...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske