Brev:
Søvn - 16 mdr.
27. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Søvn - 16 mdr.
Kære Helen,
Jeg skriver til dig denne gang om min yngste søn, J's søvn. Siden jeg fik min store søn, S, har jeg været tilhænger af, at mine unger skal have lov til at sove det de har brug for. Det fungerede fint med S, selvom han kunne tage nogle laaaange middagslure og måtte af og til vækkes for at kunne sove om aftenen :)
Lillebror sover stadig ret uregelmæssigt. Mellem 10 og 11 1/2 time om natten og mellem en time og et kvarter og to timer og 40 min om dagen, i gennemsnit 12 1/2 time i døgnet. Han puttes til natten ca. 19.30 og sover som regel senest kl. 20. Vågner mellem kl 6 og 7 næste morgen. Puttes til middagslur kl. 12.30, og denne lur er som sagt (også) varierende i længden. Han var mere end fire måneder om at skifte fra to til en lur, og i julen besluttede vi så for ham, at nu skulle han på en lur. Det fungerer fint. Han er glad det meste af tiden, i fuld vigør og pyldrer sjældent pga. træthed.
Mit spørgsmål er, om vi på en eller anden måde kan hjælpe ham til en lidt mere regelmæssig rytme? Eller er hans rytme bare som den er? Jeg foretrækker den lange nattesøvn og lidt kortere middagslur.
Grunden til at jeg spørger er, at han for halvanden måned siden begyndte at have opvågninger om natten, hvor han kunne være vågen 1-2 timer, inden han endelig faldt i søvn igen (i vores seng, han sover normalt i sin egen på sit værelse). Dette skete flere gange om ugen. Vi har ellers haft nogle uger, hvor han har sovet uden disse opvågninger, men så gjorde han det igen for nogle dage siden. Jeg sover selvsagt ikke, selvom han normalt er rimeligt stille, men tumler dog lidt rundt i sengen. Der viser sig ingen sammenhæng mellem de natlige opvågninger og længden på hans middagslur, dvs. han kan sagtens tage halvanden times middagslur, være vågen i en periode om natten og alligevel ikke have lyst til at sove en lang lur dagen efter.
Det skal nævnes at han foretrækker mor ved sengetid og om natten. Far kan en sjælden gang imellem få lov at putte uden gråd, men ofte må vi "bytte barn" midt i putningen fordi J er så ulykkelig. Han vil slet ikke finde sig i at blive trøstet af far om natten.
Har du en forklaring på de her opvågninger, eller endnu bedre et godt råd til hvordan vi kan få vænnet ham af med at ligge vågen om natten?
Med venlig hilsen
Mette