Søvn - 16 mdr.

27. januar 2014

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Søvn - 16 mdr.

Kære Helen,

Jeg skriver til dig denne gang om min yngste søn, J's søvn. Siden jeg fik min store søn, S, har jeg været tilhænger af, at mine unger skal have lov til at sove det de har brug for. Det fungerede fint med S, selvom han kunne tage nogle laaaange middagslure og måtte af og til vækkes for at kunne sove om aftenen :)

Lillebror sover stadig ret uregelmæssigt. Mellem 10 og 11 1/2 time om natten og mellem en time og et kvarter og to timer og 40 min om dagen, i gennemsnit 12 1/2 time i døgnet. Han puttes til natten ca. 19.30 og sover som regel senest kl. 20. Vågner mellem kl 6 og 7 næste morgen. Puttes til middagslur kl. 12.30, og denne lur er som sagt (også) varierende i længden. Han var mere end fire måneder om at skifte fra to til en lur, og i julen besluttede vi så for ham, at nu skulle han på en lur. Det fungerer fint. Han er glad det meste af tiden, i fuld vigør og pyldrer sjældent pga. træthed.

Mit spørgsmål er, om vi på en eller anden måde kan hjælpe ham til en lidt mere regelmæssig rytme? Eller er hans rytme bare som den er? Jeg foretrækker den lange nattesøvn og lidt kortere middagslur.

Grunden til at jeg ...

Annonce

... spørger er, at han for halvanden måned siden begyndte at have opvågninger om natten, hvor han kunne være vågen 1-2 timer, inden han endelig faldt i søvn igen (i vores seng, han sover normalt i sin egen på sit værelse). Dette skete flere gange om ugen. Vi har ellers haft nogle uger, hvor han har sovet uden disse opvågninger, men så gjorde han det igen for nogle dage siden. Jeg sover selvsagt ikke, selvom han normalt er rimeligt stille, men tumler dog lidt rundt i sengen. Der viser sig ingen sammenhæng mellem de natlige opvågninger og længden på hans middagslur, dvs. han kan sagtens tage halvanden times middagslur, være vågen i en periode om natten og alligevel ikke have lyst til at sove en lang lur dagen efter.

Det skal nævnes at han foretrækker mor ved sengetid og om natten. Far kan en sjælden gang imellem få lov at putte uden gråd, men ofte må vi "bytte barn" midt i putningen fordi J er så ulykkelig. Han vil slet ikke finde sig i at blive trøstet af far om natten.

Har du en forklaring på de her opvågninger, eller endnu bedre et godt råd til hvordan vi kan få vænnet ham af med at ligge vågen om natten?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor