Brev:
Vand- og badeskræk
27. januar 2014
Alder:
15 mdr.
Vand- og badeskræk
Kære Helen.
Tak for dit nyttige svar ang. vores søns søvnmønster. Det har hjulpet, og han har, vist mest af sig selv, ændret det og sover nu længere om morgenen. Nytårsdag vågnede han kl. 9.50!!!
Han trives fint med en enkelt middagslur nu - så pt. er søvnen i hvert fald ikke noget problem.
Vi skriver imidlertid til dig med en anden udfordring. Vores søn er nemlig blevet vandskræk og bange for bad/vand. Han har i den seneste måneds tid ikke været glad for at få vand i håret - og da han er meget langhåret med kraftigt hår, er det nødvendigt at vaske med shampoo, fordi han får mad m.m. i håret.
Indtil videre har vi klaret det, trods han ikke var glad for at få vand i håret/hovedet. Shampoo'en er fin nok.
Han er dog gennem de sidste ca. 10 dage blevet virkelig bange og ked af det ift. at komme i bad. Det er ligegyldigt, om det er et stort badekar, hans eget lille badekar, en tur under bruseren, i favnen på os under bruseren - ja, bare der kommer vand ud af vandhanen til badekaret eller bruseren, så bliver han ked af det.
Han er ok med at vaske hænder og vil gerne pjaske med vandet, når han står på sikker grund på badeværelsesgulvet. Han er også nysgerrig på badekaret, når det er tomt....
Vi har som nævnt ovenfor forsøgt nogle forskellige strategier/alternativer til bad, som han kender det. Vi har ladet ham vaske hår på os, og forsøgt at vise ham, at vi godt kan lide at få vand i håret og hovedet. Men nej - da vi forleden dag måtte vaske hans yndlingsbamse i håndvasken, blev han utrolig ulykkelig over vand, sæbeskum og bamsens våde udtryk og græd inderligt.
Hvad gør vi? Tænker umiddelbart, at det nok er en periode - men det er meget svært at komme til at vaske ham, endda bare med skumklude. Og hvordan får vi ham til at nyde badet igen? Han har tidligere været rigtig glad for at lege i vandet, pjaske og hygge sig med det.
Med venlig hilsen
Forældrene :-)