Vand- og badeskræk

27. januar 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vand- og badeskræk

Kære Helen.

Tak for dit nyttige svar ang. vores søns søvnmønster. Det har hjulpet, og han har, vist mest af sig selv, ændret det og sover nu længere om morgenen. Nytårsdag vågnede han kl. 9.50!!!
Han trives fint med en enkelt middagslur nu - så pt. er søvnen i hvert fald ikke noget problem.

Vi skriver imidlertid til dig med en anden udfordring. Vores søn er nemlig blevet vandskræk og bange for bad/vand. Han har i den seneste måneds tid ikke været glad for at få vand i håret - og da han er meget langhåret med kraftigt hår, er det nødvendigt at vaske med shampoo, fordi han får mad m.m. i håret.
Indtil videre har vi klaret det, trods han ikke var glad for at få vand i håret/hovedet. Shampoo'en er fin nok.

Han er dog gennem de sidste ca. 10 dage blevet virkelig bange og ked af det ift. at komme i bad. Det er ligegyldigt, om det er et stort badekar, hans eget lille badekar, en tur under bruseren, i favnen på os under bruseren - ...

Annonce

... ja, bare der kommer vand ud af vandhanen til badekaret eller bruseren, så bliver han ked af det.
Han er ok med at vaske hænder og vil gerne pjaske med vandet, når han står på sikker grund på badeværelsesgulvet. Han er også nysgerrig på badekaret, når det er tomt....

Vi har som nævnt ovenfor forsøgt nogle forskellige strategier/alternativer til bad, som han kender det. Vi har ladet ham vaske hår på os, og forsøgt at vise ham, at vi godt kan lide at få vand i håret og hovedet. Men nej - da vi forleden dag måtte vaske hans yndlingsbamse i håndvasken, blev han utrolig ulykkelig over vand, sæbeskum og bamsens våde udtryk og græd inderligt.

Hvad gør vi? Tænker umiddelbart, at det nok er en periode - men det er meget svært at komme til at vaske ham, endda bare med skumklude. Og hvordan får vi ham til at nyde badet igen? Han har tidligere været rigtig glad for at lege i vandet, pjaske og hygge sig med det.

Med venlig hilsen
Forældrene :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder