Svar: Din artikel om tryg tilknytning
27. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Jeg var til et seminar med Kari Killén, der nok er det man kan kalde for "Nordens Ekspert" i børn, tilknytning og omsorgssvigt. Hun har i årevis arbejdet og forsket i omsorgssvigt og tilknytning, og hun fortalte at kun 55% af børnene havde en tryg tilknytning - hvis det er rigtigt, så er det skræmmende.
Hun fortalte, at der kommer flere og flere eksempler på følelsesmæssig omsorgssvigt. At det ikke handler om børn der mangler tøj, mad osv. men at det handler om manglende forældre-engagement. Om børn som ikke har tid nok sammen med deres forældre, børn som er alt for meget i institution og som hjemme sidder alt for meget alene - og at det foregår i middelklassen. Hvor man førhen talte om materiel og ernæringsmæssig vanrøgt, som man forholdvis let kunne spotte f.eks. i en skoleklasse, hvor det var tydeligt, hvem der havde årstidsrelevant tøj, madpakke med osv. og hvem der manglede dette, så er der i dag tale om, at det følelsesmæssige mangler. Udadtil kan alt se rigtig fint ud. Og i dag ved vi, at det grundlægende i omsorgssvigt er det følelsesmæssige...
Det er rigtig vigtigt, at vi som forældre ser og anerkender vores børn, at vi bruger tid sammen med dem, og at de føler at vi prioriterer dem og ser dem, som de små mennesker de er. Det er vigtigt, at vi som forældre kan leve os ind i vores barns behov. At vi har en forståelse for, hvad barnet har behov for og har en forståelse for, hvorfor børn gør det de gør - at børn f.eks. ikke er beregnende og udspekulerede.
Kari Killén pointerede også, at når det trods alt går ret godt for børn i dag, så er det ofte fordi børn i dag har flere tilknytningspersoner. De har de primære, som ofte vil være forældrene, men de har også sekundære, som kan være en bedsteforældre, en dagplejer, en pædagog i vuggestuen, en skolelærer eller andre voksne, som tager over og er der for barnet, når forældrene ikke kan være det... men det er jo også meget tankevækkende...
Jeg synes at forældre i dag er rigtig gode forældre og at vi i Danmark tænker rigtig meget på vores børn og vil at vores børn skal have det godt. Når det er sagt, så oplever jeg dog også en tendens til at mange forældre har svært ved at give slip på egne behov for at tilgodese barnet - vi vil ligesom det hele - både os selv og vores barn, og det kan være rigtig svært at få til at gå op i en højere enhed, og jeg synes det er relevant at medtænke, hvad det kan betyde fremover...
Hvis du interesserer dig for tilknytning og teorier omkring det, så vil jeg forslå dig at læse litteratur af Kari Killén og bøger af John Bowlby.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske