Svar: Din artikel om tryg tilknytning

27. januar 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

Jeg var til et seminar med Kari Killén, der nok er det man kan kalde for "Nordens Ekspert" i børn, tilknytning og omsorgssvigt. Hun har i årevis arbejdet og forsket i omsorgssvigt og tilknytning, og hun fortalte at kun 55% af børnene havde en tryg tilknytning - hvis det er rigtigt, så er det skræmmende.

Hun fortalte, at der kommer flere og flere eksempler på følelsesmæssig omsorgssvigt. At det ikke handler om børn der mangler tøj, mad osv. men at det handler om manglende forældre-engagement. Om børn som ikke har tid nok sammen med deres forældre, børn som er alt for meget i institution og som hjemme sidder alt for meget alene - og at det foregår i middelklassen. Hvor man førhen talte om materiel og ernæringsmæssig vanrøgt, som man forholdvis let kunne spotte f.eks. i en skoleklasse, hvor det var tydeligt, hvem der havde årstidsrelevant tøj, madpakke med osv. og hvem der manglede dette, så er der i dag tale om, at det følelsesmæssige mangler. Udadtil kan alt se rigtig fint ud. Og i dag ved vi, at det grundlægende i omsorgssvigt er det følelsesmæssige...

Det er rigtig vigtigt, at vi som forældre ser og anerkender vores børn, at vi bruger tid sammen med dem, og at de føler at vi prioriterer dem og ser dem, som de små mennesker de er. Det er ...

Annonce

... vigtigt, at vi som forældre kan leve os ind i vores barns behov. At vi har en forståelse for, hvad barnet har behov for og har en forståelse for, hvorfor børn gør det de gør - at børn f.eks. ikke er beregnende og udspekulerede.

Kari Killén pointerede også, at når det trods alt går ret godt for børn i dag, så er det ofte fordi børn i dag har flere tilknytningspersoner. De har de primære, som ofte vil være forældrene, men de har også sekundære, som kan være en bedsteforældre, en dagplejer, en pædagog i vuggestuen, en skolelærer eller andre voksne, som tager over og er der for barnet, når forældrene ikke kan være det... men det er jo også meget tankevækkende...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes at forældre i dag er rigtig gode forældre og at vi i Danmark tænker rigtig meget på vores børn og vil at vores børn skal have det godt. Når det er sagt, så oplever jeg dog også en tendens til at mange forældre har svært ved at give slip på egne behov for at tilgodese barnet - vi vil ligesom det hele - både os selv og vores barn, og det kan være rigtig svært at få til at gå op i en højere enhed, og jeg synes det er relevant at medtænke, hvad det kan betyde fremover...

Hvis du interesserer dig for tilknytning og teorier omkring det, så vil jeg forslå dig at læse litteratur af Kari Killén og bøger af John Bowlby.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!