Brev:
Din artikel om tryg tilknytning
27. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Din artikel om tryg tilknytning
Hej Helen
Det her er ikke et klassisk brevkasse-spørgsmål, men håber det er ok, jeg spørger alligevel!
Jeg har lige læst din artikel om børns tilknytning til deres forældre, hvori du skriver at kun 55% af alle børn oplever en tryg tilknytning. Det er jeg ret chokeret over!!
Jeg kan ikke lade være med at spekulere på om det så må betyde, at halvdelen af de børn jeg møder i min hverdag, ikke har en tryg tilknytning til deres forældre? Det kan jeg næsten ikke tro!!
Jeg oplever selv forældrerollen som en stor udfordring og føler et kæmpe ansvar for mine børns psykiske og følelsesmæssige udvikling. Nogengange tænker jeg, at det jo nærmest kræver en universitetsgrad, at kunne varetage en sund, tryg og udviklingsrig opvækst for de små :-)
Men samtidig har jeg altid tænkt, at den trygge tilknytningen var noget som de fleste forældre nærmest instinktivt skabte. At man skulle være decideret psykisk syg eller misbruger, for ikke at kunne skabe denne symbiose.
Jeg synes det er så trist for både børn og forældre, hvis den omtalte undersøgelse taler sandt. I så fald må der være noget helt galt i vores samfund!!!
Hvad oplever du mon? Kan du nikke genkendende til resutatet? Hvis du kan, hvad tror du så er årsagen?
Venlig hilsen
Julie