Svar: Sprog ved 2 årig

9. januar 2014

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til 2 årig

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at jeres dreng endnu ikke siger så mange ord, når han har haft problemer med ørerne - og det er super godt, at han har fået lagt dræn, og at I kan fornemme, at hans sprogudvikling har taget fart derefter.

Det er også helt naturligt, at han har svært ved at udtale visse ord. Mange børn vil naturligt sige "B" i stedet for f.eks. "F", så far bliver til bar. Mange børn vil også have svært ved at udtale "k" og "T", nogle gange bliver disse bogstaver byttet rundt, nogle børn har svært ved "S" eller svært ved "S sammensat med andre bogstaver" - der er rigtig mange variationer og alt efter, hvad udfordringer barnet har, så skal man reagere og hjælpe lidt forskelligt. Det er derfor en rigtig god idé at I drøfter det med en talepædagog.

Der er højst sandsynligt tilknyttet en talepædagog til institutionen jeres dreng går I og pædagogerne vil kunne fortælle jer, hvem det er og hvordan I kontakter vedkommende. Du kan også prøve at kontakte kommunen - talepædagogen er ofte placeret under PPR afdelingen eller "børne-ungeafdelingen". Det vil være helt relevant, at drøfte det netop med talepædagogen - det er ikke sikkert, at man vil gøre noget aktivt, når jeres dreng ikke er ældre end han er, men I vil så kunne få lidt retningslinjer og f.eks. få at vide, at hvis han stadig har problemer med sproget, når han er 2.5 år eller 3 år, så skal talepædagogen kontaktes - men så ved I hvad I har at rette jer efter, og hvad I kan gøre lige nu.

I hjælper ham bedst ved at tale med ham hele tiden i løbet af dagen, sætte ord på ting I ser og hvad I laver "vil du have mælk?", "se her er mælken", "umm, mælk smager godt" - på den måde hører han ordet mælk gentaget igen og igen og på lidt forskellig måde og han ser hvad I taler om.

Det er på samme måde en rigtig god idé at I køber små billedebøger, læser op, peger og fortæller, gentager ord samtidig med at I viser billeder, opfordrer ham til at lede og finde med, så han igen og igen hører ordene sagt rigtigt og i forskellig sammenhæng.

Det er vigtigt at I ikke retter ham, når han prøver at sige noget. Hvis I retter ...

Annonce

... ham, så kan han miste sin lyst til at forsøge at tale og vil føle at han ikke gør det godt nok, gør det forkert. Det er derfor rigtig vigtigt at I i stedet gentager ordet rigtigt, så han både hører at I forstår ham, men også hører, hvordan det rigtigt skal udtales. Det kan f.eks. være at han siger ba i stedet for far - så når han ser far og siger ba, så svarer du "ja der er far" eller når han spørger efter far med et ba?, så svarer du "far kommer om lidt" eller lignende.

Det er også en rigtig god idé at du ikke beder ham sige bestemte ting "kan du sige hund, hund?", men i stedet lader ham prøve at sige de ord han selv gerne vil sige og støtter op omkring disse. Så når han f.eks. siger "va va", så siger du "vov vov ja, det er en hund, hunden siger vov vov" så han på den måde får hørt, hvordan vov lyder, men samtidig også får bygget sit ordforråd op og hører at det er en hund.

Og så er det en rigtig god idé at synge og bruge fagter og kroppen imens I siger forskellige ord. Det at sætte sang på ordene kan hjælpe ham og også gøre at han husker ordene bedre. Der findes mange gode sanglege, som I kan lege. I kan også lytte til musik og forskellige børnesange, som I kan synge med på og evt. danse til.

Sæt ord på hans følelser - både, når han er vred, kede af det osv. Sig f.eks. "sså du bliver bare så ked af det lige nu, av det gjorde ondt, sååå" eller lignende. Sæt også ord på at det feks. kilder i maven, når han gynger "ihhh, hvor det kilder" osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Giv ham masser af tid, når han prøver at sige noget. Vis ham at du lytter og er opmærksom og har tid til at høre, hvad det er han prøver at udtrykke. Det er vigtigt at han ikke føler sig presset, for så vil det naturligt være sværere for ham at tale og finde ord.

Giv ham små opfordringer "kan du finde bamsen?", "Hvor er bamsen henne?" og giv ham små opgaver "kan du sætte bamsen på stolen?". Det udvider også hans sprog og han begynder stille og roligt selv at kunne sætte flere ord sammen.

Lær ham at tælle til 3 - en, to, tre. F.eks. klodser, biler eller hvis han skal op eller ned "en, to, tre, hop".

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.