Svar: Bider - 15 mdr.
8. januar 2014
Alder:
15 mdr.
Kære Lisbet
Tak for dit brev:)
Det er ganske rigtigt, at jeres dreng bliver frustreret eller sur, når du holder hånden for startknappen på computeren - du forhindrer ham jo i noget han gerne vil, og det bliver han naturligt ked af, frustreret over. Men han er stadig så lille, at han ikke med ord kan sige "hold op med det" eller "hvorfor slukker du, jeg vil gerne tænde?" eller lignende, han kan kun reagere fysisk, og det gør han så ved at bide ud efter jer, andre gange kan han måske finde på at slå eller "nikke skalle" - det er helt normalt for hans alder og skyldes som sagt, at han mangler sprog.
Det bedste du kan gøre i en sådan situation er af aflede ham, finde på noget andet, som er mindst ligeså spændende som computeren. Det kan være at finde en bog I kan læse i eller sætte jer og lege med bilerne på gulvet, eller du kan tage ham med ud i køkkenet, sætte ham i den høje stol og give ham lidt at spise eller drikke. Det at få lidt at spise kan også hjælpe ham, hvis han har brug for at bruge sin mund, så kan han bide i noget mad i stedet for at bide i dig.
Ofte vil det at du rejser dig og løfter ham væk fra situationen, det at han kommer til at se på noget andet og computeren kommer ud af syne, være nok til at han glemmer den og det han var igang med - og så er I allerede videre.
Det er vigtigt at du forsøger at undgå at han forløber sig, du skal helst prøve at aflede ham før han kommer til at bide eller slå, så det slet ikke sker. Netop når du ved at han er træt og han har ekstra svært ved at overskue det hele og styre sine følelser, så skal du være særligt opmærksom. Igen give ham lidt mad, lidt at drikke, hjælpe ham med at blive puttet, hvis det er en lur, han har brug for eller måske bare kune ligge og slappe lidt af, sidde lidt på skødet, nusse og kæle lidt:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske