Svar: Bider - 15 mdr.

8. januar 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lisbet

Tak for dit brev:)

Det er ganske rigtigt, at jeres dreng bliver frustreret eller sur, når du holder hånden for startknappen på computeren - du forhindrer ham jo i noget han gerne vil, og det bliver han naturligt ked af, frustreret over. Men han er stadig så lille, at han ikke med ord kan sige "hold op med det" eller "hvorfor slukker du, jeg vil gerne tænde?" eller lignende, han kan kun reagere fysisk, og det gør han så ved at bide ud efter jer, andre gange kan han måske finde på at slå eller "nikke skalle" - det er helt normalt for hans alder og skyldes som sagt, at han mangler sprog.

Det bedste du kan gøre i en sådan situation er af aflede ham, finde på noget andet, som er mindst ligeså spændende som computeren. Det kan være at finde en bog I kan læse i eller sætte jer og lege med bilerne på gulvet, eller du kan tage ham med ud i køkkenet, sætte ham i den høje stol og give ham lidt at spise eller ...

Annonce

... drikke. Det at få lidt at spise kan også hjælpe ham, hvis han har brug for at bruge sin mund, så kan han bide i noget mad i stedet for at bide i dig.

Ofte vil det at du rejser dig og løfter ham væk fra situationen, det at han kommer til at se på noget andet og computeren kommer ud af syne, være nok til at han glemmer den og det han var igang med - og så er I allerede videre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at du forsøger at undgå at han forløber sig, du skal helst prøve at aflede ham før han kommer til at bide eller slå, så det slet ikke sker. Netop når du ved at han er træt og han har ekstra svært ved at overskue det hele og styre sine følelser, så skal du være særligt opmærksom. Igen give ham lidt mad, lidt at drikke, hjælpe ham med at blive puttet, hvis det er en lur, han har brug for eller måske bare kune ligge og slappe lidt af, sidde lidt på skødet, nusse og kæle lidt:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder